650 lektioner granskade – eleverna utmanas inte tillräckligt

Förbättringsarbete Många skolor behöver anpassa lektionerna för att förbättra elevernas lärande. Det visar en granskning av 650 lektioner som genomförts av Skolinspektionen.

Granskningen har genomförts på lektioner med elever i varierande åldrar och olika ämnen, från grundskolan till gymnasiet. Den övergripande bilden som framträder är att många lektioner inte stöder och stimulerar eleverna så att de utmanas i sitt lärande. Elever som är understimulerande eller inte får det stöd de behöver upplever frustration och bristande motivation och då påverkas studiemiljön negativt för alla.

– Att skapa variation i undervisningen så att alla elever får möjlighet att känna sig utmanade och stimulerade är en av skolans största utmaningar, säger Ann-Marie Begler, generaldirektör för Skolinspektionen.

Granskningen visar också positiva exempel där lärare och rektorer arbetar för att anpassa undervisningen och för att hitta strategier för att både stödja och stimulera.

Här hittar du Skolinspektionens rapport:

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.