nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Aktivt medarbetarskap gör oss gladare på jobbet

Förlita dig inte bara på att dina chefer ska utöva ett bra ledarskap. Hur vi mår på jobbet handlar också om vad vi själva gör för att påverka situationen – och vi kan göra mer än vi tror. Det är utgångspunkten i en ny bok om medarbetarskap.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Medarbetarskap handlar om att ta ansvar för relationen till sig själv, kollegerna, chefen och kunderna och att göra vad man kan för att de här relationerna ska bli så goda som möjligt. Det menar Anna Tufvesson som skrivit boken ”Aktivt medarbetarskap: ta ansvar och utvecklas på jobbet”.

Hon menar att medarbetare förstås behöver få förutsättningar för att kunna ta ansvar för hur de har det på jobbet, men förutsatt att de har det finns mycket att göra för att öka sitt eget engagemang och sin glädje på jobbet.

Varje kapitel innehåller fakta, inspiration och övningar. Kapitlen handlar bland annat om vad medarbetarskap är, att bidra till arbetsglädje och samarbete, att hantera stress, kommunicera och hur personligheter kompletterar varandra.

Boken ges ut av Liber förlag och vänder sig till alla som befinner sig i yrkeslivet. Författaren menar att alla som jobbar med någon annan är medarbetare, alltså också chefer och HR-avdelning.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

18:e upplagan av Kvalitetsmagasinet Live

Hallå där Catharina Byström, chefredaktör för Kvalitetsmagasinet. Du kommer moderera Kvalitetsmagasinet Live 29–30 november 2018 där temat är professionellt kvalitetsarbete i praktiken där konferensen kommer sätta utvecklingen inom kvalitetsområdet under lupp. Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

  • Annonskod Huvudspalten 4

Plugga tyska om du vill lyckas i Tyskland

Planerar ni att göra affärer med Tyskland? Se då till att bygga på språkkunskaperna i tyska. Bristen på kunskap om tysk affärskultur och tyska språket är det största hindret mot att svenska företag lyckas på tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar. Tillsammans med Tyska ambassaden drar nu handelskammaren igång satsningen ”Deutsch – Ditt val!” för att uppmuntra fler skolelever att plugga tyska.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.