nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Hårvård är en populär bransch bland unga nyföretagare. Foto Stock Adobe

Allt färre unga startar eget

Intresset för att starta eget minskar bland ungdomarna. Under 2017 sjönk nyföretagandet inom åldersgruppen 18 – 25 år, visar en kartläggning som gjorts av Visma.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Trots att det aldrig varit enklare att starta och driva företag genom de digitala arbetsverktyg som numera finns är det allt färre unga som väljer att satsa på en karriär som egenföretagare.

– Att allt färre unga, som i princip vuxit upp med en smartphone i handen, väljer småföretagslivet är oroväckande, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Under 2017 registrerades 5 262 nya företag i Sverige av personer mellan 18 och 25 år. Det motsvarar en minskning med 8 procent jämfört med 2016. Det innebär också att den nedåtgående trenden för ungas nyföretagande håller i sig. Under 2016 gick antalet nyregistrerade företag bland personer mellan 18 och 25 år ner med 7 procent.

– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. För att fler unga ska vilja och våga ta klivet att bli företagare måste trösklarna sänkas. Skolan måste också bli bättre på att utbilda i entreprenörskap. Alla gymnasieelever i Sverige borde därför få möjlighet att driva företag inom ramen för Ung Företagsamhet, säger Boo Gunnarson.

Vismas kartläggning visar också på en bred nedgång över i stort hela landet, närmare bestämt i 19 av 21 län. För den största minskningen svarar Kronoberg (- 30 procent), medan nyföretagandet ökar i Halland (+ 14 procent) och Gotland (+ 7 procent).

Av samtliga nyföretagare i den yngre åldersgruppen var 41 procent kvinnor och 59 procent män. Den mest populära branschen för unga företagare är artistisk verksamhet, som till exempel musik och teater. Andra populära områden är skönhetsvård, hårvård, programmering samt litterärt och konstnärligt skapande.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.