nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Shutterstock

Amerikaner och unga störs inte av mejl på fritiden

De senaste åren har medvetenheten ökat om att vi behöver sätta gränser för arbetet, att till exempel inte läsa jobbmejl på fritiden. Men nu visar två undersökningar att alla inte blir så störda – till exempel amerikaner och unga svenskar.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I april visade undersökningen Ungdomsfokus 2017 att 50 procent av svenskar mellan 16 och 29 år inte stressas av att kunna läsa jobbmejl i mobilen på fritiden. 64 procent av de unga tycker i stället att mejlen gör det lättare att kombinera arbetsliv och privatliv. Trots det är det 23 procent av gruppen som tycker att jobbmejl på fritiden ökar stressen.

Fler känner positiv effekt

Nu har Gallup undersökt amerikaners inställning till jobbmejl på fritiden. Den visar att det är 59 procent av amerikanerna som läser jobbmejl utanför arbetstid. Av dem är det 15 procent som tycker att det inverkar negativt på deras välbefinnande, medan 17 procent tycker att det har en positiv effekt.

21 procent av dem som läser mejl på fritiden tycker att det är mycket viktigt att göra det för att kunna lyckas i arbetslivet.

Motstridiga resultat

Gallup drar slutsatsen att mejl på fritiden idag inte upplevs som något påfrestande för de flesta amerikaner. Kanske ser de det som något som är en del av jobbet eller så trivs så många med jobbet att det känns bra att hålla kontakt även på fritiden, resonerar Gallup. För andra, menar man, är mängden mejl så begränsad att den inte upplevs som störande.

Men resultaten är motstridiga. Tidigare undersökningar från Gallup visar att amerikaner tycker att möjligheten att arbeta utanför vanliga arbetstider är något positivt. Samtidigt visade de att de som läser mejl på fritiden också är de som upplever mest stress.

En slutsats är att arbetslivet förändras så snabbt och att det gör det svårt att förutsäga hur synen på mejl på fritiden utvecklas.

Läs också: Frankrike inför stopp för mejl på fritiden

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Bra måste ständigt bli bättre

Blogg

Ju bättre man blir desto mer krävs för att bli ännu bättre. Därför är det oerhört viktigt att kontinuerligt utveckla den tillgängliga kvalitetskompetensen i verksamheten, skriver Lars Sörqvist i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.