nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Förbättringsarbete

Svensk kvalitetsforskning kan lyfta välfärdstjänsterna

Idag beslutar riksdagen om lagförslaget att begränsa vinsterna i välfärden. Men ledande svenska kvalitetsforskare är förvånade över att de politiska debattörerna ifrågasätter möjligheterna att kunna mäta och därmed förbättra kvaliteten inom vård, skola och omsorg. För det spelar ingen roll om utföraren är privat eller offentlig, huvudmannaskapet har ingen avgörande betydelse för kvalitetsutfallet.

  • Annonskod huvudspalt 1

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

  • Annonskod för huvudspalt 2

Viktigt följa upp upphandlingen

Stora volymer upphandlas i Sverige varje år. Men för upphandlaren är det inte bara viktigt att säkerställa att leverantören uppfyller ställda krav vid själva upphandlingen, utan även löpande under avtalsperioden. Swedac lyfter fram provning, kontroll eller certifiering under ackreditering som möjliga verktyg att använda för uppföljningen.

  • Annonskod för huvudspalt 3

  • Annonskod för Native 2

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.