Den mänskliga utmaningen
Människorna, det är vi som är utmaningen. Vår motivation och vårt motstånd präglar processerna. Och enligt komplexitetsdoktorn i detta nummer så är det relationerna som påverkar ledarskapet mest.
Människorna, det är vi som är utmaningen. Vår motivation och vårt motstånd präglar processerna. Och enligt komplexitetsdoktorn i detta nummer så är det relationerna som påverkar ledarskapet mest.
Tandvården har sedan många år haft de nöjdaste kunderna inom de områden Svenskt Kvalitetsindex undersöker. Det gäller även för 2018 års mätning. Men gapet mellan aktörerna fortsätter att öka. För Folktandvården fortsätter nedgången medan privattandvården ligger kvar på samma höga nivåer som tidigare år.
Hälso- och sjukvårdsbarometern för 2017 visar att fler tycker att väntetiderna för besök och behandling på sjukhus är orimliga. Samtidigt tycker en majoritet av befolkning att de har tillgång till den sjukvård de behöver. Men de regionala skillnaderna är stora.
En svag återhämtning av kundnöjdheten märks i många branscher. Det visar Sverigekollen från Svenskt Kvalitetsindex som bygger på intervjuer med cirka 300 000 intressenter inom olika branscher.
Forskning visar att förbättringsarbetet fokuserat mer på det interna arbetet än på att anpassa sig till kundernas föränderliga behov.
SM i Telefoni, som arrangeras av företaget Q Survey SM, har nu avgjorts. Kvaliteten bedöms genom att 200 samtal görs till de deltagande företagen.
SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling är från årsskiftet ensam ägare till marknadsanalysföretaget EPSI Rating Group som i Sverige är etablerat under varumärket Svenskt Kvalitetsindex, SKI. SiQ stärker därmed sin förmåga att mäta effekter av kvalitetsarbetet i både offentlig och privat verksamhet.
Tusentals kunder tar kontakt med Telia i sociala medier varje vecka. Nu har företaget gått igenom en förändringsresa i hur man svarar kunderna. "Inte för att bli något annat men för att bli något mer. För att gå från kundservice till kundupplevelse", konstaterade Telias Sanna Sundell i veckan när hon talade på C2 Managements Riksforum för förslag och förbättringar.
För första gången genomför Svenskt Kvalitetsindex en egen branschstudie kring streamingtjänster. Betyget ligger på 67,1 vilket är något högre än för digital-tv, där snittet för branschen ligger på 63,8.
Den negativa trenden är bruten. Kundnöjdheten inom bredbands- och digital-TV börjar nu peka uppåt. Men klyftan mellan nöjda och missnöjda kunder är stor och många kunder avstår från att klaga trots att de borde. Det visar resultaten från Svenskt Kvalitetsindex.
Att se och förstå sina kunders behov och förväntningar är helt avgörande för att vara relevant och framgångsrik med sin verksamhet. Trots det är det många som slarvar med kundundersökningarna. Här är sju tips på vägen.
De mjuka frågorna blir allt viktigare för mobiloperatörernas kunder. I en bransch som ständigt förändras har operatörerna lyckats bra, men det finns tydliga förbättringsområden, konstaterar Svenskt kvalitetsindex, SKI, i årets mätning av kundnöjdhet i mobilbranschen.
Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.