nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Kundnöjdhet

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

  • Annonskod huvudspalt 1

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

Ökat gap mellan offentlig och privat tandvård

Tandvården har sedan många år haft de nöjdaste kunderna inom de områden Svenskt Kvalitetsindex undersöker. Det gäller även för 2018 års mätning. Men gapet mellan aktörerna fortsätter att öka. För Folktandvården fortsätter nedgången medan privattandvården ligger kvar på samma höga nivåer som tidigare år.

  • Annonskod för huvudspalt 2

  • Annonskod för huvudspalt 3

  • Annonskod för Native 2

Många kunder orkar inte klaga

Den negativa trenden är bruten. Kundnöjdheten inom bredbands- och digital-TV börjar nu peka uppåt. Men klyftan mellan nöjda och missnöjda kunder är stor och många kunder avstår från att klaga trots att de borde. Det visar resultaten från Svenskt Kvalitetsindex.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.