nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Aneby är bäst i Sverige när det gäller den kommunala servicen och myndighetsutövningen gentemot företag.

Aneby och Upplands Väsby har mest nöjda företag

Sveriges företagare blir totalt sett allt nöjdare med den service som kommunerna ger dem. Men medan de mest nöjda företagarna ger allt högre betyg, ger de minst nöjda allt lägre betyg.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Sveriges Kommuner och Landstings, SKL:s, mätning av hur nöjda företagarna är med kommunernas service och myndighetsutövning har gjorts regelbundet sedan 2011. Under denna period har det samlade kundnöjdhetsvärdet, NKI, ökat från 66 till 68 på en hundragradig skala. Betyget 68 innebär att Sveriges företagare ger kommunernas service ett klart godkänt betyg.

– Mest nöjda är företagarna med kommunernas bemötande. Här får kommunerna betyget 75. Det är ett högt betyg, säger Håkan Sörman, vd på SKL.

En tendens som lyfts fram i SKL:s rapport är att de mest nöjda företagarna ger allt högre betyg, medan de minst nöjda ger allt lägre betyg.

– Ofta kan missnöjet kopplas till att företagarna har fått ett negativt besked i ett ärende, till exempel när de ansökt om ett särskilt tillstånd. För att minska missnöjet är det viktigt att kommunerna håller företagarna informerade om ärendens status och, om det blir ett negativt utfall, pedagogiskt förklarar skälet till det, säger Håkan Sörman.

Toppar listan gör Aneby kommun.

– Det här är fantastiskt roligt. Framförallt tror jag det handlar om att vi är en liten kommun med nära kontakter med våra företag. Sen är naturligtvis detta ett bevis på att vi har duktiga medarbetare, säger samhällsbyggnadschefen Michael Wirestam.

Mätningen redovisas i rapporten Öppna jämförelser: Företagsklimat 2015.

Topplistan, totalt:

  1. Aneby: 84
  2. Laxå: 82
  3. Överkalix: 79
  4. Hammarö: 78
  5. Torsby: 78

Topplistan för större kommuner (fler än 40 000 invånare)

  1. Upplands Väsby: 74
  2. Piteå: 73
  3. Östersund: 73
  4. Örebro: 73
  5. Botkyrka: 72
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.