nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Aneby är bäst i Sverige när det gäller den kommunala servicen och myndighetsutövningen gentemot företag.

Aneby och Upplands Väsby har mest nöjda företag

Sveriges företagare blir totalt sett allt nöjdare med den service som kommunerna ger dem. Men medan de mest nöjda företagarna ger allt högre betyg, ger de minst nöjda allt lägre betyg.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Sveriges Kommuner och Landstings, SKL:s, mätning av hur nöjda företagarna är med kommunernas service och myndighetsutövning har gjorts regelbundet sedan 2011. Under denna period har det samlade kundnöjdhetsvärdet, NKI, ökat från 66 till 68 på en hundragradig skala. Betyget 68 innebär att Sveriges företagare ger kommunernas service ett klart godkänt betyg.

– Mest nöjda är företagarna med kommunernas bemötande. Här får kommunerna betyget 75. Det är ett högt betyg, säger Håkan Sörman, vd på SKL.

En tendens som lyfts fram i SKL:s rapport är att de mest nöjda företagarna ger allt högre betyg, medan de minst nöjda ger allt lägre betyg.

– Ofta kan missnöjet kopplas till att företagarna har fått ett negativt besked i ett ärende, till exempel när de ansökt om ett särskilt tillstånd. För att minska missnöjet är det viktigt att kommunerna håller företagarna informerade om ärendens status och, om det blir ett negativt utfall, pedagogiskt förklarar skälet till det, säger Håkan Sörman.

Toppar listan gör Aneby kommun.

– Det här är fantastiskt roligt. Framförallt tror jag det handlar om att vi är en liten kommun med nära kontakter med våra företag. Sen är naturligtvis detta ett bevis på att vi har duktiga medarbetare, säger samhällsbyggnadschefen Michael Wirestam.

Mätningen redovisas i rapporten Öppna jämförelser: Företagsklimat 2015.

Topplistan, totalt:

  1. Aneby: 84
  2. Laxå: 82
  3. Överkalix: 79
  4. Hammarö: 78
  5. Torsby: 78

Topplistan för större kommuner (fler än 40 000 invånare)

  1. Upplands Väsby: 74
  2. Piteå: 73
  3. Östersund: 73
  4. Örebro: 73
  5. Botkyrka: 72
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Bra måste ständigt bli bättre

Blogg

Ju bättre man blir desto mer krävs för att bli ännu bättre. Därför är det oerhört viktigt att kontinuerligt utveckla den tillgängliga kvalitetskompetensen i verksamheten, skriver Lars Sörqvist i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.