nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Äntligen är den här

Det är midnatt, natten till den 23 september. Världen håller andan. Klockan 00.01 är det klart, den nya reviderade upplagan av Iso 9001:2015 har publicerats.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Riktigt så dramatiskt kanske det inte var. Men arbetet med revideringen är i mål och för alla som är certifierade börjar nu resan med att förverkliga idéerna bakom förändringarna.

Tanken och intentionen med den reviderade upplagan är att kvalitetsledningsstandarden på riktigt ska bli ett redskap för att leda och styra verksamheten. Inte en pappersprodukt, ett snyggt diplom som pryder väggen, utan något som kan bidra till att driva verksamheten framåt. Ledningens engagemang betonas, liksom fokus på omvärlden och att utveckla ett utifrån och in-perspektiv.

Att kvalitetsområdet har utvecklats och förändrats sedan den allra första versionen av standarden kom till råder det ingen tvekan om. En studie av kvalitetsrollen, som vi berättar om i detta nummer, visar tydligt att kvalitetsarbetet är ett teamarbete där många olika professioner är inblandade och där ledarskapsförmåga och kunskap kring mänskligt beteende blir allt viktigare. Den nya standarden stämmer väl in i de tankarna, att kvalitetsarbete inte är en persons ansvar, utan mångas gemensamma ansträngningar att driva verksamheten framåt.

Återstår att se hur väl nya Iso 9001 lyckas. Vissa hävdar att det inte blir någon större praktisk skillnad, andra att det helt och hållet beror på hur revisorerna hanterar de nya kraven. Men jämfört med tongångarna när den gamla 2008:an kom så tycker jag mig märka ett mycket mer positivt och hoppfullt välkomnande. Oavsett vilket så är den många som inser att detta kan vara ett ypperligt tillfälle att göra ett välbehövligt omtag i kvalitetsarbetet.

Vad tror du är viktigt i just din verksamhet för att Iso 9001 ska komma till verklig nytta? Vilka möjligheter ser du med den nya versionen? Jag vill gärna veta vad du tycker, hör av dig till mig med dina tankar och idéer!

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.