nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Att leda en komplex verksamhet

Förväntningarna på vad en rektor ska uträtta är många och motstridiga. Men först och främst är de ledare, konstaterar författaren till Konsten att hålla i rodret.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I boken Konsten att hålla i rodret framhåller författaren Oscar Öquist att rektorns viktigaste uppgift är att vara ledare, inte första hand pedagog. Därför behöver också rektorerna utveckla ett ledarskap för en miljö där de ska leda både barn och ungdomar, lärare och annan personal samtidigt som de ska möta krav och förväntningar från både föräldrar, myndigheter och uppdragsgivare.

Framför allt behöver rekorerna få möjlighet att diskutera de utmaningar, konflikter, beslut och lösningar som dyker upp i det dagliga arbetet. Boken består av sex korta avsnitt som handlar om att leda på ett sätt så att alla medarbetare – elever, lärare och övrig personal – kan växa och utvecklas.

Boken är skriven utifrån en rektors perspektiv, men passar även andra i liknande position med uppdraget att skapa bästa möjliga miljö för sina klienter och sin personal. Carlsson bokförlag har gett ut den.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.