nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Öra som lyssnar
Som ledare är det inte alltid du som har de bästa svaren. Se därför till att lyssna. FOTO: Shutterstock

Att lyssna är underskattat som ledarskapsmetod

Att lyssna är ett kraftfullt sätt att leda. Det skapar trygghet om vi gör det rätt. För att det ska bli så behöver vi verkligen ta in vad den andra personen säger. Här är några tips som Twitters utvecklingschef Melissa Daimler delar med sig av i Harvard Business Review.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Som ledare är det viktigt att vara medveten om att det inte alltid är du själv som sitter inne med de bästa svaren. Det gör det nödvändigt att lyssna på andra för att lära och förstå.

Se människor i ögonen

För att lyssna ordentligt på någon behöver du vara helt närvarande. Lägg bort mobiltelefonen och datorn. Se till att titta medarbetaren i ögonen och ta in vad personen säger, vad hon eller han har för tonfall och när engagemanget går upp. Försök att också snappa upp vad som sägs mellan orden.

Stressa inte

Springa inte från möte till möte. Se vad du kan göra för att få tid att reflektera mellan möten. Det gör det lättare att ge den du pratar med din fulla uppmärksamhet.

Fråga mer

Nästa gång någon ber dig om råd, se till att du förstår situationen. Innan du svarar, ställ en fråga för att vara säker på att du vet vad det är personen vill ha. Ofta vill medarbetare bara stämma av och få bekräftelse på att de är på rätt väg.

I möten med flera personer, försök att få alla att engagera sig i diskussionen. Att ställa direkta frågor till enskilda medarbetare är ett sätt att göra det.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Plugga tyska om du vill lyckas i Tyskland

Planerar ni att göra affärer med Tyskland? Se då till att bygga på språkkunskaperna i tyska. Bristen på kunskap om tysk affärskultur och tyska språket är det största hindret mot att svenska företag lyckas på tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar. Tillsammans med Tyska ambassaden drar nu handelskammaren igång satsningen ”Deutsch – Ditt val!” för att uppmuntra fler skolelever att plugga tyska.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.