nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Öra som lyssnar
Som ledare är det inte alltid du som har de bästa svaren. Se därför till att lyssna. FOTO: Shutterstock

Att lyssna är underskattat som ledarskapsmetod

Att lyssna är ett kraftfullt sätt att leda. Det skapar trygghet om vi gör det rätt. För att det ska bli så behöver vi verkligen ta in vad den andra personen säger. Här är några tips som Twitters utvecklingschef Melissa Daimler delar med sig av i Harvard Business Review.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Som ledare är det viktigt att vara medveten om att det inte alltid är du själv som sitter inne med de bästa svaren. Det gör det nödvändigt att lyssna på andra för att lära och förstå.

Se människor i ögonen

För att lyssna ordentligt på någon behöver du vara helt närvarande. Lägg bort mobiltelefonen och datorn. Se till att titta medarbetaren i ögonen och ta in vad personen säger, vad hon eller han har för tonfall och när engagemanget går upp. Försök att också snappa upp vad som sägs mellan orden.

Stressa inte

Springa inte från möte till möte. Se vad du kan göra för att få tid att reflektera mellan möten. Det gör det lättare att ge den du pratar med din fulla uppmärksamhet.

Fråga mer

Nästa gång någon ber dig om råd, se till att du förstår situationen. Innan du svarar, ställ en fråga för att vara säker på att du vet vad det är personen vill ha. Ofta vill medarbetare bara stämma av och få bekräftelse på att de är på rätt väg.

I möten med flera personer, försök att få alla att engagera sig i diskussionen. Att ställa direkta frågor till enskilda medarbetare är ett sätt att göra det.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.