nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Ledare

Den mänskliga utmaningen

Ledare

Människorna, det är vi som är utmaningen. Vår motivation och vårt motstånd präglar processerna. Och enligt komplexitetsdoktorn i detta nummer så är det relationerna som påverkar ledarskapet mest.

Perfekt tajming

Ledare

Med min första ledare i rollen som ny chefredaktör för Kvalitetsmagasinet vill jag hälsa alla läsare välkomna. Tajmingen känns perfekt för nu väntar en riktigt spännande tid när så mycket händer inom Kvalitetsområdet.

Ja, och…

Ledare

Kvalitetsmagasinets mångåriga chefredaktör Anna Nyström slutade nyligen och den nya chefredaktören Catharina Byström börjar till årsskiftet. Så frågan var vem som tar över under ett nummer.

Som vd och tidigare chefredaktör för flera av förlagets andra tidningar blev mitt svar att jag gör det.

  • Annonskod huvudspalt 1

Tack för mig

Ledare

Förändring. Jag vet inte hur du känner för det ordet, men för mig innehåller det en blandning av hopp, nyfikenhet och förväntan blandat med oro, osäkerhet och otrygghet.

Sätt ledarskapet först

Ledare

Digitaliseringen förändrar, förnyar och hittar lösningar vi tidigare bara fantiserade om. Men för att lyckas med digitala satsningar – oavsett om det handlar om att möta sina kunder via nya kanaler eller att automatisera arbetsuppgifter – så handlar det i slutändan om människor.

Duckar dina medarbetare?

Ledare

Ett år ska vi jobba med värdeorden, nästa års medarbetarundersökning resulterar i en ledarskapsutbildning för alla chefer. Samtidigt läggs satsningen på förslagslådor på is eftersom idéflödet verkar ha sinat.

Sopa inte stressen under mattan

Ledare

Brister i arbetsmiljön kan få stora konsekvenser för verksamheters förändringsförmåga och konkurrenskraft – i allt från kreativitet och initiativförmåga till förbättringsvilja och lärande. Varför görs då inte mer?

  • Annonskod för huvudspalt 2

Mät med måtta

Ledare

"Det som mäts blir gjort" är en gammal floskel som vi sagt så många gånger att vi är övertygade om att den är sann. Därför mäter vi, samlar siffror och statistik, sätter upp tavlor som visar resultat och kurvor för målen vi ska nå.

Hoppet lever för en kvalitetsrenässans

Ledare

Drygt ett år har gått sedan den reviderade versionen av Iso 9001 publicerades och om mindre än två år ska alla ha gått över till den nya. Det pågår därför en febril aktivitet ute i Kvalitetssverige. Den nya standarden har skakat om både ledningsgrupper och vd:ar som nu ställt sig i frontlinjen för kvalitetsarbetet. Eller?

Lean på gott och ont

Ledare

Begreppet Lean väcker alltid starka reaktioner. Vissa bär på dåliga erfarenheter. De berättar om satsningar som bara kommit halvvägs, där man med stor entusiasm gjorde sina 5S-projekt, men där ledningen sen tappade intresset och Lean byttes ut mot något annat. Andra är helt lyriska.

  • Annonskod för huvudspalt 3

  • Annonskod för Native 2

Hur känns ett gott kvalitetsarbete?

Ledare

För ett par år sedan intervjuade jag en verksamhetskonsult som i sitt jobb möter arbetsplatser som vill ha hjälp med att ta nästa steg i sitt kvalitetsarbete. Hon nämnde för mig att hon rätt snabbt kan känna av mognadsnivån på kvalitetsarbetet bara genom att lyssna på hur medarbetare pratar och hur de bemöter varandra.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.