nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Ledare

Snällhet är inte så dumt

Ledare

Såg nyligen ett avsnitt av Running Wild där Bear Grylls tar med sig president Barack Obama till Alaskas vildmark. I programmet berättar Obama om ett uttryck som han själv ofta bär med sig och som han försöker förmedla till sina döttrar: "Be useful, and be kind".

Balansera mellan kontroll och kaos

Ledare

Robotar som tar över arbetsuppgifter, det gränslösa arbetslivet och tillgång till information som öppnar helt nya möjligheter att utläsa beteenden och mönster hos kunderna. Digitaliseringen påverkar vårt arbetsliv på mer än ett sätt.

Vågar du släppa kraften fri?

Ledare

Vill du ha engagerade medarbetare? "Vilken dum fråga" kanske du tänker, "det är ju självklart". Nej, jag tror faktiskt inte att det är självklart. Engagemanget kan nämligen vara farligt om du inte är beredd att ge de rätta förutsättningarna.

  • Annonskod huvudspalt 1

Äntligen är den här

Ledare

Det är midnatt, natten till den 23 september. Världen håller andan. Klockan 00.01 är det klart, den nya reviderade upplagan av Iso 9001:2015 har publicerats.

Den ständiga jakten på förbättringar

Ledare

I 25 år har vi skrivit om förbättringsarbete i KM. Det har handlat om kvalitetscirklar, PDCA-hjul, förslagslådor och förbättringsdagar. Förbättringsarbete verkar ständigt vara på agendan, kantat av olika verktyg och begrepp som har avlöst varandra.

Ta sikte på nästa nivå

Ledare

Vissa dagar händer det att jag lämnar jobbet med en känsla av att jag inte fått någonting gjort. Det är förstås inte sant. Dagen har varit fullspäckad med jobb, men det jag på morgonen hade tänkt göra står fortfarande kvar på att göra-listan. Förmodligen har jag ägnat mig åt händelsehoppning vilket hindrat mig från att få det där härliga flytet i arbetet.

Lägg in en knuff

Ledare

De finns på sommaren också, men på vintern, när snötäcket lagt sig blir det extra tydligt. Utan att vi fattat något som helst beslut och trots att den som går först kan få ett väldigt tufft jobb, trampar vi upp små genvägar för att minska avstånden.

  • Annonskod för huvudspalt 2

Biter dina argument?

Ledare

Att argumentera för kvalitet som en strategisk fråga och en väg till långsiktig överlevnad är fortfarande den största utmaningen i kvalitetsrollen. Hur gör du för att kvalitetsarbetet ska nå högsta prioritet?

Inget pynt i vardagen

Ledare

De allra flesta av oss är ypperliga problemfinnare. Men det är först när vi går från att se problemet till att göra något åt det som det blir en förbättring.

Hand i hand med it

Ledare

Häromveckan såg jag i mitt nyhetsflöde på Facebook att en av mina vänner hade kört Facetime med sin gammelmorfar som just flyttat in på ett äldreboende. Att videoprata med vänner och släkt på andra sidan jordklotet, se på film eller swischa pengar med mobilen, dela dokument och kalendrar via webbtjänster, allt detta är självklarheter, framför allt i vårt privatliv.

  • Annonskod för huvudspalt 3

  • Annonskod för Native 2

Ser du kunden?

Ledare

Kunden är osynlig i våra verksamheter. I alla fall om man ska tro Sverigestudien. Kostnadsjakt, ansvar och resultat är de värderingar vi arbetar efter. Kan det verkligen stämma? Vad innebär det i så fall för kvalitetsarbetet?

Skynda långsamt

Ledare

Även för den som tagit ett målmedvetet beslut att Lean är lösningen kan tidspressen bli den verkligt stora utmaningen. Om vi lever i en tid där det gäller att vara snabb, så måste du som chef klara av att göra det raka motsatta: att stanna upp och tänka sakta.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.