nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Ledare

Den ständiga jakten på förbättringar

Ledare

I 25 år har vi skrivit om förbättringsarbete i KM. Det har handlat om kvalitetscirklar, PDCA-hjul, förslagslådor och förbättringsdagar. Förbättringsarbete verkar ständigt vara på agendan, kantat av olika verktyg och begrepp som har avlöst varandra.

Ta sikte på nästa nivå

Ledare

Vissa dagar händer det att jag lämnar jobbet med en känsla av att jag inte fått någonting gjort. Det är förstås inte sant. Dagen har varit fullspäckad med jobb, men det jag på morgonen hade tänkt göra står fortfarande kvar på att göra-listan. Förmodligen har jag ägnat mig åt händelsehoppning vilket hindrat mig från att få det där härliga flytet i arbetet.

Lägg in en knuff

Ledare

De finns på sommaren också, men på vintern, när snötäcket lagt sig blir det extra tydligt. Utan att vi fattat något som helst beslut och trots att den som går först kan få ett väldigt tufft jobb, trampar vi upp små genvägar för att minska avstånden.

  • Annonskod huvudspalt 1

Biter dina argument?

Ledare

Att argumentera för kvalitet som en strategisk fråga och en väg till långsiktig överlevnad är fortfarande den största utmaningen i kvalitetsrollen. Hur gör du för att kvalitetsarbetet ska nå högsta prioritet?

Inget pynt i vardagen

Ledare

De allra flesta av oss är ypperliga problemfinnare. Men det är först när vi går från att se problemet till att göra något åt det som det blir en förbättring.

Hand i hand med it

Ledare

Häromveckan såg jag i mitt nyhetsflöde på Facebook att en av mina vänner hade kört Facetime med sin gammelmorfar som just flyttat in på ett äldreboende. Att videoprata med vänner och släkt på andra sidan jordklotet, se på film eller swischa pengar med mobilen, dela dokument och kalendrar via webbtjänster, allt detta är självklarheter, framför allt i vårt privatliv.

Ser du kunden?

Ledare

Kunden är osynlig i våra verksamheter. I alla fall om man ska tro Sverigestudien. Kostnadsjakt, ansvar och resultat är de värderingar vi arbetar efter. Kan det verkligen stämma? Vad innebär det i så fall för kvalitetsarbetet?

  • Annonskod för huvudspalt 2

Skynda långsamt

Ledare

Även för den som tagit ett målmedvetet beslut att Lean är lösningen kan tidspressen bli den verkligt stora utmaningen. Om vi lever i en tid där det gäller att vara snabb, så måste du som chef klara av att göra det raka motsatta: att stanna upp och tänka sakta.

Bli en överlevare

Ledare

Oavsett om det rör sig om en gigantisk organisationsförändring eller något så trivialt som nya parkeringsplatser så händer det något med oss när vi ställs inför förändringar. Diskussionerna drar igång, det spekuleras och konspireras, vissa får utbrott, andra ont i magen.

Smart att tänka efter före

Ledare

Efter några veckor av improvisationsmiddagar känner jag att det är dags att ta tag i veckans matsedel. Att veta vilken mat som ska lagas är en av de små sakerna som gör stor skillnad i vardagen.

  • Annonskod för huvudspalt 3

  • Annonskod för Native 2

Kvalitet med förnuft och känsla

Ledare

Redan för drygt 200 år sedan skrev Jane Austen boken Förnuft och känsla. På många sätt säger den titeln allt om de två stora utmaningarna på kvalitetsområdet just nu; med förnuftet mäter vi och kontrollerar, med känslorna skapar vi engagemang och lojalitet.

Skillnaden mellan lycka och hopplöshet

Ledare

Jag älskar fjällen. Och jag älskar att stå uppe på en topp och blicka ut över fjällvärlden. Så mycket att jag frivilligt brottas genom snårskog, slåss med mygg och fortsätter kämpa fast kroppen inte orkar.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.