Välmående medarbetare = produktiva medarbetare?
Feedback och återkoppling förknippas nästan uteslutande med något positivt. Men vet vi egentligen att våra medarbetare blir bättre av feedback?
Feedback och återkoppling förknippas nästan uteslutande med något positivt. Men vet vi egentligen att våra medarbetare blir bättre av feedback?
Det bubblar av idéer i våra verksamheter, men det brister rejält när de ska förverkligas. Innovationerna blir aldrig... just det, innovationer.
Ge medarbetarna rätt förutsättningar och lämna dem sedan ifred. Chefen är mindre viktig för motivationen än vad vi vill tro.
5,1 gånger per dag. Så mycket skrattar vi på svenska arbetsplatser. Men hur kul får man egentligen ha på jobbet? Och vilka effekter har det? KM dyker ned i skrattgroparnas sanning.
Alla snackar värderingsstyrning. Värderingarna ska hjälpa oss i vårt dagliga arbete samtidigt som de berättar utåt vilka vi är. Men i många fall blir de flotta värdeorden bara ett spel för gallerierna.
”Det lönar sig inte”. Kommentaren är inte bara trist, den andas också slutgiltighet. Det lönar sig inte - och alltså blir svaret nej. Men vi har en tendens att alltför lätt acceptera lönsamhet som argument så snart det kommer på tal. Kanske borde vi skippa vinsttänkandet för en dag och ta reda på vad som finns bortom det.
De fascinerar och skrämmer oss på samma gång. Men det är bara att vänja sig, robotarna är här för att stanna.
Kvalitet, förbättringsarbete och smarta lösningar. För en kvalitetschef är begreppen kanske tydliga och konkreta men för gemene man har de slitits ut och använts onyanserat tills de inte blivit något mer än fluffiga floskler och tomma, retoriska prydnader.
Magkänslan eller intuitionen är något vi lärt oss att lita på. Vi tror att vi fattar bra beslut och är hyfsade människokännare. Det är dags att tänka om.
Strunta i kundernas önskemål. Uppmaningen kan tyckas rimma illa med kvalitetsarbete, men faktum är att ibland kan det vara den rätta vägen att gå. Kunderna är inte alltid de som bäst kan formulera vad de vill ha, många gånger kan det vara framgångsrikt att lyssna mer på sig själv än på kunden.
Arbetet har alltid varit en central del i alla samhällen, men förväntningarna på att det ska fylla våra liv med mening är nya.
Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.