nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Avvikelserapportering är inte skvaller

Att rapportera många avvikelser kan ses som en styrka. Det gör äldreboendet Solsången i Östersund, skriver Länstidningen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Under 2015 rapporterade personalen på Solsängen in flest avvikelser per boendeplats inom Östersunds kommuns äldreomsorg. Men både personal och ledning ser den omfattande rapporteringen som en styrka och inte som ett tecken på kvalitetsbrister.

– Jag tror inte att vi har fler avvikelser här än på andra ställen bara för att vi rapporterar fler. Jag tror helt enkelt att handlar om att vi jobbar väldigt aktivt med den här frågan, säger enhetschefen Anna Rödlund Jönsson till Länstidningen.

En nyckel har varit att vara väldigt noggrann och tydlig till varför rapporteringen sker. Härigenom har man fått bort uppfattningen att avvikelsehantering är samma sak som skvaller. Istället har man betonat att det handlar om att höja kvaliteten i verksamheten.

Undersköterskan Lena-Marie Lohman, som arbetat i verksamheten sedan 2006, ser inte heller några som helst problem att fylla i avvikelserapporterna, utan menar att det är att göra saker bättre. Hon medger visserligen att det ibland kan kännas jobbigt när hon själv gjort fel, men ser det ändå som att det gynnar hela verksamheten och menar att hon skulle vara ännu oroligare om inga avvikelser rapporterades.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digitaliseringen ger nya sätt att organisera

Organisatoriska silon förväntas försvinna när företag omstrukturerar makt- och beslutsprocesser i samband med digitaliseringen. 60 procent av företagsledarna i en ny studie uppger att de nu skapar tvärfunktionella team för att bli bättre inom det digitala området.

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är bäst på digitalisering

Svenska företag är medvetna om behovet av digitalisering, men få pratar om det som ett fokusområde. Digital marknadsföring, e-handel och digital hantering av kundrelationer är områden som kan förbättras.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.