nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Avvikelserapportering är inte skvaller

Att rapportera många avvikelser kan ses som en styrka. Det gör äldreboendet Solsången i Östersund, skriver Länstidningen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Under 2015 rapporterade personalen på Solsängen in flest avvikelser per boendeplats inom Östersunds kommuns äldreomsorg. Men både personal och ledning ser den omfattande rapporteringen som en styrka och inte som ett tecken på kvalitetsbrister.

– Jag tror inte att vi har fler avvikelser här än på andra ställen bara för att vi rapporterar fler. Jag tror helt enkelt att handlar om att vi jobbar väldigt aktivt med den här frågan, säger enhetschefen Anna Rödlund Jönsson till Länstidningen.

En nyckel har varit att vara väldigt noggrann och tydlig till varför rapporteringen sker. Härigenom har man fått bort uppfattningen att avvikelsehantering är samma sak som skvaller. Istället har man betonat att det handlar om att höja kvaliteten i verksamheten.

Undersköterskan Lena-Marie Lohman, som arbetat i verksamheten sedan 2006, ser inte heller några som helst problem att fylla i avvikelserapporterna, utan menar att det är att göra saker bättre. Hon medger visserligen att det ibland kan kännas jobbigt när hon själv gjort fel, men ser det ändå som att det gynnar hela verksamheten och menar att hon skulle vara ännu oroligare om inga avvikelser rapporterades.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mät med måtta

Ledare

"Det som mäts blir gjort" är en gammal floskel som vi sagt så många gånger att vi är övertygade om att den är sann. Därför mäter vi, samlar siffror och statistik, sätter upp tavlor som visar resultat och kurvor för målen vi ska nå.

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.