nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Avvikelserapportering är inte skvaller

Att rapportera många avvikelser kan ses som en styrka. Det gör äldreboendet Solsången i Östersund, skriver Länstidningen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Under 2015 rapporterade personalen på Solsängen in flest avvikelser per boendeplats inom Östersunds kommuns äldreomsorg. Men både personal och ledning ser den omfattande rapporteringen som en styrka och inte som ett tecken på kvalitetsbrister.

– Jag tror inte att vi har fler avvikelser här än på andra ställen bara för att vi rapporterar fler. Jag tror helt enkelt att handlar om att vi jobbar väldigt aktivt med den här frågan, säger enhetschefen Anna Rödlund Jönsson till Länstidningen.

En nyckel har varit att vara väldigt noggrann och tydlig till varför rapporteringen sker. Härigenom har man fått bort uppfattningen att avvikelsehantering är samma sak som skvaller. Istället har man betonat att det handlar om att höja kvaliteten i verksamheten.

Undersköterskan Lena-Marie Lohman, som arbetat i verksamheten sedan 2006, ser inte heller några som helst problem att fylla i avvikelserapporterna, utan menar att det är att göra saker bättre. Hon medger visserligen att det ibland kan kännas jobbigt när hon själv gjort fel, men ser det ändå som att det gynnar hela verksamheten och menar att hon skulle vara ännu oroligare om inga avvikelser rapporterades.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.