nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Balansera mellan kontroll och kaos

Robotar som tar över arbetsuppgifter, det gränslösa arbetslivet och tillgång till information som öppnar helt nya möjligheter att utläsa beteenden och mönster hos kunderna. Digitaliseringen påverkar vårt arbetsliv på mer än ett sätt.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Men samtidigt som nya möjligheter öppnas innebär det digitala arbetslivet också stora utmaningar. Vad händer med ledarskapet? Vad händer i relationen med kunderna? Hur påverkas kvalitetsarbetet?

Digitaliseringen är temat för KM nr1, vi pratat med både forskare, utredare och praktiker om hur övergången från analogt till digitalt påverkar vårt sätt att arbeta. Vi går från något stabilt till något mycket mer föränderligt, vilket innebär att vi måste bli mer lyhörda och formbara.

Vi behöver system som klarar av att anpassas och utvecklas i takt med att nya arbetssätt, ny teknik och nya behov hos kunderna dyker upp. Flexibilitet är ledordet.

Och kanske handlar det också om att våga låta medarbetare testa sina idéer. Årets it-kommun Helsingborg är ett exempel som jobbar precis på det sättet och har på så vis fått upp farten i sitt digitaliseringsarbete.

Men för att lyckas krävs det också en organisation som klarar av att hantera förändringar utan att det blir kaos. Att utforma kvalitetsarbetet så att det inte hämmar, men samtidigt finns där för att ge den stabilitet som behövs i en organisation, det tror jag är kvalitetsarbetets stora utmaning framöver.

Hur tänker du kring detta? Har du hittat ett sätt att balansera styrning och frihet? 

Hör gärna av dig till mig med dina funderingar och berätta hur ni gör för att hantera utmaningarna i er verksamhet.

Nytt nummer av Kvalitetsmagasinet är ute nu, med temat Digitalisering. Är du inte prenumerant? 

Prenumerera
Köp digitalt lösnummer

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.