nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

En ny global standard kan bidra till ett bättre bemötande i kundrelationerna. Foto:StockAdobe.

Bättre kundbemötande med ny global standard

Kundkommunikation på distans, som till exempel telemarketing, är ett område som utvecklats kraftigt på senare år. Nu har en ny global standard fastställts som ska bidra till ökad kvalitet och bättre bemötande i kundrelationerna.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Den nya standarden SS-EN ISO 18295 kan användas av alla företag och organisationer som bedriver kundkommunikation på distans i form av till exempel kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

–Standarden är efterlängtad eftersom den sätter en gemensam nivå och ger ramar för hur man arbetar kvalitativt med kundservice samtidigt som den reglerar samarbetet mellan uppdragsgivare och leverantörer av kundservice, säger Tina Wahlroth, vd för branschorganisationen Kontakta och ordförande i SIS-kommittén.

För företag i branschen innebär standarden en konkurrensfördel. Redan i dag efterfrågas olika typer av kvalitetsbevis vid upphandling av kundservice- och telemarketingtjänster, som till exempel medlemskap i branschorganisation, referenser eller efterlevnad av standarder.

-Jag är övertygad om att standarden kommer att bidra till att kunder som kontaktar kundkontaktcenter eller blir kontaktade kommer att få ett bättre bemötande, säger Gerd Klang från Sveriges konsumenter som deltagit i standardiseringsarbetet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Standarder skapar tillväxt

Användningen av standarder skapar tillväxt, framförallt inom tillverkningsindustrin. Det visar en nyligen genomförd nordisk studie.
– Vinsterna med att använda standarder överstiger kostnaderna, säger Thomas Idermark, vd för SIS, Swedish Standards Institute.

  • Annonskod Huvudspalten 4

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.