nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

En ny global standard kan bidra till ett bättre bemötande i kundrelationerna. Foto:StockAdobe.

Bättre kundbemötande med ny global standard

Kundkommunikation på distans, som till exempel telemarketing, är ett område som utvecklats kraftigt på senare år. Nu har en ny global standard fastställts som ska bidra till ökad kvalitet och bättre bemötande i kundrelationerna.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Den nya standarden SS-EN ISO 18295 kan användas av alla företag och organisationer som bedriver kundkommunikation på distans i form av till exempel kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

–Standarden är efterlängtad eftersom den sätter en gemensam nivå och ger ramar för hur man arbetar kvalitativt med kundservice samtidigt som den reglerar samarbetet mellan uppdragsgivare och leverantörer av kundservice, säger Tina Wahlroth, vd för branschorganisationen Kontakta och ordförande i SIS-kommittén.

För företag i branschen innebär standarden en konkurrensfördel. Redan i dag efterfrågas olika typer av kvalitetsbevis vid upphandling av kundservice- och telemarketingtjänster, som till exempel medlemskap i branschorganisation, referenser eller efterlevnad av standarder.

-Jag är övertygad om att standarden kommer att bidra till att kunder som kontaktar kundkontaktcenter eller blir kontaktade kommer att få ett bättre bemötande, säger Gerd Klang från Sveriges konsumenter som deltagit i standardiseringsarbetet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.