nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Ljudbubblan – kontorsstol med ljud
Medarbetare som testat Ljudbubblan upplevde att koncentrationen ökade och att de inte påverkades lika mycket av störande ljud som tidigare. FOTO: Martin Ljungdahl-Eriksson

Behagligt ljud ökar koncentrationen

Att störande ljud minskar koncentrationen i kontorslandskap uppmärksammas allt mer. Nu har AFA Försäkring varit med och tagit fram en ny lösning på problemet: En ljudbubbla som skapar en ridå av behagligt ljud.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Som en kontorsstol med inbyggda hörlurar som hänger en bit vid sidan av öronen – så är den nya så kallade Ljudbubblan utformad. Med Ljudbubblan blir det en ridå av behagligt ljud som avskiljer användaren från störande ljud i omgivningen. En poäng är också att det går lättare att interagera med andra i kontorslandskapet än när alla använder hörlurar.

Ljud som ger koncentration

Lösningen handlar om att medvetet ljudsätta kontorslandskap för att skapa en ljudmiljö som påverkar koncentrationen positivt.

– De anställda som testade Ljudbubblan uppfattade att det blev lättare att koncentrera sig och vi kunde se att de inte reagerade på yttre störningar i samma utsträckning som tidigare, säger Lena Pareto, docent vid Högskolan Väst som arbetat med forskningsprojektet.

Prat stör mest

Människors röster är det som påverkar koncentrationen mest och anledningen till det är att de flesta som jobbar i kontorslandskap ägnar sig åt någon form av språklig process och därför använder den del av hjärnan som hanterar semantiska processer. Det är exakt samma område som vi använder för att bearbeta ord i samtal, och eftersom vi inte kan stänga öronen börjar hjärnan att bearbeta samtalet vi hör. Det uppstår en krock, vi blir störda och koncentrationen försvåras.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.