nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Behöver du verkligen ha ett möte?

”Vi bokar in ett möte.” Det blir ofta en universallösning vad vi än behöver göra. Men är det verkligen ett möte du behöver? Här är fyra frågor att ställa dig själv för att inte boka möten i onödan.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

1. Har jag tänkt igenom situationen?

När du inte vet hur du ska angripa en uppgift eller ett projekt är det frestande att kalla till ett möte för då känns som att du gör något. Och om du vill ha mötet till att strukturera upp projektet är det ok. Annars: Spara dina kollegors tid och sätt dig själv och planera.

2. Behöver jag andras åsikter?

Om du vet vad du ska göra, gör bara jobbet. Men om du gjort allt och behöver få frågor besvarade eller stämma av innan du går vidare är det helt ok att gå till kontrollfråga 3.

3. Behövs det samtal i realtid?

Du behöver svar, men får du dem bäst i ett möte? Kanske räcker det med ett mejl. Speciellt om du vill ha feedback på skrivna dokument kan det vara bättre att alla svarar var och en för sig i stället för att du ska sitta och se på när de tittar på dokumenten på ett möte.

4. Behöver ni ses fysiskt?

Om ni inte sitter på samma plats, kan ni i stället för att ses ha mötet via chatt, telefon eller videosamtal? Då slipper ni restid och om någon blir försenad går det att göra andra saker under tiden.

Om svaren är ja, ja, ja och ja på de fyra frågorna: boka ett genomtänkt och effektivt möte, där alla vet syftet och får materialet. Så får ni tid över för att faktiskt göra själva jobbet.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.