nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kvalitetsarbete i förskolan

En ny bok om kvalitetsarbete i förskolan.
En ny bok om kvalitetsarbete i förskolan.

En av utmaningarna när det gäller kvalitetsarbete inom förskolan är hitta utrymme för att skapa delaktighet och utveckling. Nu finns en ny bok som visar hur detta arbete kan styras upp.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I boken Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan – med barns lärande i fokus ger författarna Anja Mistrén och Anne-Lie Armerö en modell hur man ska arbeta systematiskt i förskolan med systematiskt kvalitetsarbete. Det handlar om hur man planerar, genomför, utvärderar förskolans grundverksamhet och utvecklingsområden.

Författarna pekar på svårigheten att hålla i och hålla ut. Konsten är att skapa utrymme för både förändringsarbete och utvecklingsarbete så att alla känner att de är delaktiga och äger sitt kvalitetsarbete. Det handlar också om att skapa tillräckligt med reflektionstid för att kunna gå på djupet med analys och uppföljning.

Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan – med barns lärande i fokus vänder sig till förskollärare, barnskötare, förskolechefer och dagbarnvårdare och naturligtvis till de som studerar för dessa yrken. Gothia Fortbildning ger ut den.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.