nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Bra kollegor viktigast för kreativiteten

Sju av tio har roligt på jobbet varje dag. Mest kreativ är man i samtal med kollegor, men få arbetsplatser är utformade för att stödja kommunikation och kreativa möten.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det framgår av en undersökning som NCC låtit analysföretaget United Minds göra bland 4000 förvärvsarbetande och egenföretagare i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Mest kreativa är nordborna varken i mötesrum eller när de tränar, utan när de pratar med kollegor. Hela 54 procent uppger att de flesta jobbrelaterade idéer uppkommer i de spontana mötena med kollegor. Bra kollegor är också viktigt för en kreativ arbetsplats, i Sverige anger 65 procent att bra kollegor är den enskilt viktigaste aspekten av en kreativ arbetsplats.

– Att jobba hemifrån lyfts ofta upp som den lysande stjärnan som ska lösa livspusslet, öka produktiviteten och höja vår livskvalitet. Vad man däremot sällan pratar om är vad en utbredning av hemmajobbande kan komma att kosta i form av minskad kreativitet och gemenskap. Detta är centralt med tanke på hur viktigt samtal med kollegor visar sig vara för att få fram kreativa idéer, säger Carola Lavén, Affärsområdeschef på NCC Property Development.

Kommunikation är viktigt för kreativitet och innovation. Men endast 27 procent tycker att deras arbetsplatser är utformade för att stödja kommunikation och kreativa möten.

Stress och övertidsarbete kännetecknar vardagen för många nordiska arbetstagare. Tre av fem känner jobbrelaterad stress minst en gång i veckan, 37 procent presterar sämre på jobbet på grund av stress.

Men allt är inte negativt. De tillfrågade är generellt sett nöjda med sina arbeten. Nio av tio säger att de trivs bra eller mycket bra på sina jobb, fler än sju av tio har roligt på jobbet varje dag.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.