nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Bygg en framgångsrik arbetsgrupp

I ett nyhetsbrev från Sesi presenteras åtta tipps hur man kan utveckla sin arbetsgrupp. Tipsen är hämtade ur Christer Ackermans bok ”Huset – grupputveckling i praktiken”.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Potentialen att utveckla en arbetsgrupp är mycket stor. Enligt den amerikanska psykologiprofessorn Susan A. Wheelan är 85 procent av alla arbetsgrupper inte fokuserade på lösningen av sina uppgifter. Genom att följa tipsen nedan kan man nå längre som grupp:

För det första, varför finns gruppen? Man måste klargöra dess existens föra alla deltagare.

För det andra måste uppdraget förtydligas. Genom att det är tydligt skapas engagemang och delaktighet.

För det tredje måst man lära känna varandra. Först när man vet mer om varandra, både privat och som arbetskamrater, blir samtalet på riktigt.

För det fjärde gäller det att skapa gemensamma arbetsformer och rutiner. Det ger trygghet och effektivitet i arbetet. Det gäller alltså att prata ihop sig ordentligt.

För det femte måsta man diskutera arbetsroller. Om man inte pratar om dem så blir skyldigheter och befogenheter inte helt tydliga.

För det sjätte så måste man förekomma konflikter. Därför, tala om vilka konflikter som kan uppstå och sätt spelregler för hur de ska lösas.

För det sjunde så prata om samarbete genom att tydliggöra styrkor och svagheter för varandra. Först då är det möjligt att samarbeta för verksamhetens bästa.

Slutligen, för det åttonde, ge förutsättningar för gruppen att utvecklas. Det handlar om att skapa tid för att träffas och för att utveckla gruppen just som grupp.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.