nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Bygg ett effektivt ledningssystem

Patientsäkerhet är en av de stora utmaningarna inom vården. En ny bok ger vägledning i hur man bygger upp ett ledningssystem för en säker och effektiv vård.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I boken Processorienterat ledningssystem för patientsäker vård beskriver författaren Anita Edvinsson vad ledningssystem är, hur det bör byggas upp och vad det har för syfte. Eftersom processarbete hänger tätt samman med ledningssystem, förklarar hon även grunderna i hur man arbetar med processer liksom hur man kombinerar verksamhetsutveckling med ledningssystemarbete.

I boken går Anita Edvinsson även in på begreppet patientsäkerhet och förklarar den pågående förändringen i synsättet på patientsäkerhet. Med utgångspunkt i myndigheternas krav på patientsäkerhet och ledningssystem förs ett resonemang kring hur dessa kan utvecklas och förbättras.

I boken får läsaren många praktiska råd kring hur ett ledningssystem kan byggas upp efter en tydlig struktur som gör det både användarvänligt och möjligt att underhålla. Exemplen är tagna från vård och omsorg men arbetssättet som beskrivs kan tillämpas i annan typ av verksamhet.

Boken är utgiven av Liber.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.