nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Bygg ett effektivt ledningssystem

Patientsäkerhet är en av de stora utmaningarna inom vården. En ny bok ger vägledning i hur man bygger upp ett ledningssystem för en säker och effektiv vård.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I boken Processorienterat ledningssystem för patientsäker vård beskriver författaren Anita Edvinsson vad ledningssystem är, hur det bör byggas upp och vad det har för syfte. Eftersom processarbete hänger tätt samman med ledningssystem, förklarar hon även grunderna i hur man arbetar med processer liksom hur man kombinerar verksamhetsutveckling med ledningssystemarbete.

I boken går Anita Edvinsson även in på begreppet patientsäkerhet och förklarar den pågående förändringen i synsättet på patientsäkerhet. Med utgångspunkt i myndigheternas krav på patientsäkerhet och ledningssystem förs ett resonemang kring hur dessa kan utvecklas och förbättras.

I boken får läsaren många praktiska råd kring hur ett ledningssystem kan byggas upp efter en tydlig struktur som gör det både användarvänligt och möjligt att underhålla. Exemplen är tagna från vård och omsorg men arbetssättet som beskrivs kan tillämpas i annan typ av verksamhet.

Boken är utgiven av Liber.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.