nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Chefens ålder avgör ledarstil

Äldre chefer är duktigare på att utveckla medarbetarna, men har mindre tävlingsinstinkt. De yngre cheferna visar mer ambition, men är också mer självcentrerade än de äldre ledarna. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.

Trevor Archer, professor i psykologi vid Göteborgs universitet.
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Resultatet bygger på 6 789 ledares svar på det arbetspsykologiska testet Jobmatch Talent. Testresultatet belyser 30 olika chefsegenskaper där tre ökar med åldern, sju minskar och hela tjugo egenskaper visade sig vara åldersoberoende.

Energi och uthållighet är parametrar som håller sig stabila under åren, till skillnad från vinnarinstinkt och viljestyrka som falnar. De stora skillnaderna ligger framför allt i hur yngre och äldre ledare arbetar och var de lägger sitt fokus.

Mindre självcentrerade – mer utvecklande

Trevor Archer, professor i psykologi på Göteborgs universitet som står bakom studien, förklarar att en orsak till att tävlingslusten minskar kan vara en ökad tolerans. Med åldern minskar fokus på den egna karriären vilket ökar förmågan till lagspel och ett mer utvecklande ledarskap. De yngre cheferna är mer karriärsdrivna och vill oftare visa sina framfötter. De äldre cheferna ser sina medarbetare som det viktigaste för att nå önskade resultat, medan yngre chefer ser sig själva som centrum för att nå framgång.

Åldern betyder inte allt

Av resultatet att döma är det svårt att på rak arm ange om en yngre eller äldre chef är att föredra. Typ av företag och dess utvecklingsfas påverkar vilket slags ledarskap som krävs.

– Samtidigt som vinnarinstinkten och ambition tenderar att vara större hos yngre chefer så har äldre chefer större förmåga att ta ett helhetsperspektiv medan yngre är betydligt mer för detaljstyrning. Det går alltså inte att säga huruvida en äldre eller yngre chef alltid är det bästa för ett företag, säger Trevor Archer i ett pressmeddelande.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.