nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kvinna som arbetar i hemmet
Medarbetare vill kunna jobba mer hemifrån men cheferna är skeptiska visar en undersökning från Telenor. FOTO: Shutterstock

Chefer skeptiska till distansarbete

Allt fler vill ha möjligheten att jobba hemifrån. Men samtidigt ifrågasätter fyra av tio chefer arbetskapaciteten på hemmaplan, enligt en rapport från Telenor.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Över tusen arbetstagare och drygt femhundra chefer med kontorsjobb har deltagit i Telenors rapport Kontorsfrihet, som genomförts av Sifo. De tillfrågade har fått svara på frågor om sin syn på digitala och flexibla arbetsmetoder och kontorets roll idag och i framtiden.

Nästan hälften av de tillfrågade arbetstagarna säger att de vill kunna jobba mer flexibelt i större utsträckning än idag, samt inte vara låsta av fasta arbetstider och fysisk närvaro på arbetsplatsen.

Samtidigt är deras överordnade i nästan lika hög grad negativt inställa till distansarbete. Hela 41 procent av de tillfrågade cheferna ifrågasätter arbetsmoralen hos sina anställda som arbetar från hemmet.

– Det är något som chefer av en mängd olika skäl, inte minst affärsmässiga, behöver fundera över. Undersökningen konstaterar tydligt att många inte alls förknippar sina kontor med kreativitet och innovation, egenskaper som ju vanligtvis är hett eftertraktade hos medarbetare, säger Christian Strömlid, marknadschef, Telenor Företag.

Rapporten visar även att nära 40 procent av arbetstagarna anser att tekniken sätter käppar i hjulet för distansarbete. Den digitala infrastrukturen anses vara för dålig och gör att man exempelvis inte kommer åt program eller dokument utanför arbetsplatsen.

– Att så många inte har förutsättningar att jobba flexibelt är förvånande med tanke på alla smarta molntjänster som finns att tillgå idag och hur lätt det faktiskt är att börja jobba med dem. Med tanke på att så många arbetstagare värdesätter flexibelt arbetsliv idag kommer det bli en viktig konkurrensfördel, säger Christian Strömlid.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.