nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Dags för digtal detox

Den digitala kraften är stark och människor har börjat inse att de inte kan ta kampen själva, de behöver hjälp. Kanske på ett avgiftningsläger. Digitaliseringen verkar aldrig nå sin peak, men motrörelsen är här.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Den bästa strategin för att undvika att din tonåring tatuerar sig (eller något annat fruktansvärt och oåterkalleligt) är att själv göra det. Sägs det. Efter en viss ålder vill barn sällan göra som sina föräldrar, som är ”så pinsamma”. De tar därför avstånd från attribut och aktiviteter som förknippas med mamma och pappa. Så om du cyklar med hjälm, eller använder gummistövlar när det regnar, så kommer garanterat din 15-åring inte att göra det. I ett vidare perspektiv kan beteendet förklaras med samma cykliska mönster som för trender, efter en trend följer en mottrend, och så vidare.

I februari öppnar det första centret för digital detox i Sverige. Fenomenet har redan funnits i några år, ironiskt nog med sitt ursprung i digitaliseringens mecka, Silicon Valley i Kalifornien. Till detox-lägren lockas uppkopplade, utmattade människor och tvingas följa stränga krav på inlåsta telefoner och datorer.

”Jag har insett att jag inte måste ha datorn i sängen”, berättar en av deltagarna som besökt lägret, Camp Grounded, som är ett av många i området.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.