nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Shutterstock

Dåligt för ledarskapet att alltid veta bäst

Tycker du att du har fantastiska idéer? Att du har rätt och andra har fel? Det är visserligen jättebra att vara säker på sin sak – men som ledare är det inte lyckat alls. Här är några saker att tänka på för att förbättra både för dig själv, medarbetarna och organisationen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Lyssnar du på andras idéer men innerst inne har du inga planer på att ta till dig av det som sägs, för du vet ju att du har rätt?

För människor är det naturligt att på olika sätt söka stöd för vår egen uppfattning – genom att läsa tidningsartiklar som stärker vår åsikt eller att bygga ett team av människor som tycker som vi själva.

Problemet är att andra bra idéer – som hade kunnat utveckla verksamheten och oss själva – inte kommer fram. Dessutom gillar få en chef som inte vill ta till sig av medarbetarnas idéer och som alltid vill få sista ordet.

Här är fyra tips för att ta dig ur ”min idé är bäst”-bubblan:

Var nyfiken och öppen
Var uppmärksam på när du går i försvarsställning och ”stänger av”, när du vägrar att ta till dig andras perspektiv.

Vidga vyerna
Bestäm dig för att du ska anstränga dig för att verkligen förstå dem som tycker annorlunda. Bra ledare är alltid ute efter nya idéer för att utveckla verksamheten – försök efterlikna det.  

Utmana dina fördomar
Fördomar förenklar – sådana personer är si och sådana situationer är så. Tyvärr är nackdelen att fördomar också fördummar. De leder ofta till att vi fattar fel beslut eftersom fördomarna, tja, är just fördomar. Verkligheten kan vara en helt annan. Blondinen är ett geni på naturvetenskap och machokillen är fantastisk på att ta hand om människor.
Fundera på vad du har för fördomar om kollegorna, medarbetarna, dina överordnade. Hur hindrar fördomarna dig från att lära känna dem på riktigt?
När du märker att du snabbt vill fatta ett beslut, hejda dig lite. Har du hunnit tänka efter och ha ett öppet sinne?

Få kontakt – på riktigt – och bygg relationer
Ha riktiga samtal med andra i stället för att bara säga ”Hej, hur är det?” och stanna vid ytliga relationer. Ställ frågor. Lyssna på svaren och se vad ni har gemensamt.    

Källa: Forbes.com

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.