nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Shutterstock

Därför är det lättare att fokusera på kafé än i landskap

Känner du dig mer kreativ på kafé än i kontorslandskap? Nu finns forskning som visar att det inte bara är den trevliga miljön som gör det – utan att det faktiskt är bra med lagom mycket ljud, från människor vi inte känner.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Om kollegorna pratar om disken i fikarummet eller det pågående projektet är det svårare att låta bli att lyssna än om okända människor pratar om saker som inte har med oss själva att göra. Det är en av förklaringarna till att det är lättare att fokusera i en kafémiljö än på det egna kontoret. Det är till och med lättare att fokusera i ett annat kontorslandskap än det egna – bara vi inte känner de andra.

I en studie vid University of Illinois fick deltagarna göra ett kreativitetstest, Remote Associates Test, där man ska hitta samband mellan ord. De delades in i fyra grupper där en grupp fick jobba i en tyst miljö, en i 50 decibel och de två sista med 70 respektive 85 decibel.

Resultaten mellan grupperna skilde sig väldigt lite, förutom gruppen som arbetat med 70 decibel högt ljud där gruppen lyckades signifikant bättre.

Studien indikerar att 70 decibel är den bästa nivån av bakgrundsljud för att genomföra kreativa arbetsuppgifter. Det är varken för tyst eller för stökigt. Ljudet bidrar till att störa ut vanliga tankebanor och öppna för kreativt tänkande, menar forskarna.

I en annan studie användes EEG för att mäta hur hjärnaktiviteten påverkades av ljud när deltagarna gjorde ett kreativitetstest. Även här var det tydligt att vissa ljudnivåer stimulerar kreativiteten.

EEG-forskarna såg också att kreativa processer störs av att möta andra ansikte mot ansikte, att prata med andra eller själv bli avbruten i jobbet. Något som inte sker i samma utsträckning där vi inte känner människorna runt omkring oss.

Det ultimata verkar alltså vara att hitta en plats där vi skyddas från avbrott – inte från ljud.

Källa: Harvard Business Review

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon framtidens kvinnliga ledare

Ishtar Touailat, innovationchef på Tieto datadrivna affärer Sverige, är Framtidens kvinnliga ledare 2018. Hon koras för sitt orädda och inkluderande ledarskap där hon hittar nya lösningar på gamla problem.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.