nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Shutterstock

Därför är det lättare att fokusera på kafé än i landskap

Känner du dig mer kreativ på kafé än i kontorslandskap? Nu finns forskning som visar att det inte bara är den trevliga miljön som gör det – utan att det faktiskt är bra med lagom mycket ljud, från människor vi inte känner.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Om kollegorna pratar om disken i fikarummet eller det pågående projektet är det svårare att låta bli att lyssna än om okända människor pratar om saker som inte har med oss själva att göra. Det är en av förklaringarna till att det är lättare att fokusera i en kafémiljö än på det egna kontoret. Det är till och med lättare att fokusera i ett annat kontorslandskap än det egna – bara vi inte känner de andra.

I en studie vid University of Illinois fick deltagarna göra ett kreativitetstest, Remote Associates Test, där man ska hitta samband mellan ord. De delades in i fyra grupper där en grupp fick jobba i en tyst miljö, en i 50 decibel och de två sista med 70 respektive 85 decibel.

Resultaten mellan grupperna skilde sig väldigt lite, förutom gruppen som arbetat med 70 decibel högt ljud där gruppen lyckades signifikant bättre.

Studien indikerar att 70 decibel är den bästa nivån av bakgrundsljud för att genomföra kreativa arbetsuppgifter. Det är varken för tyst eller för stökigt. Ljudet bidrar till att störa ut vanliga tankebanor och öppna för kreativt tänkande, menar forskarna.

I en annan studie användes EEG för att mäta hur hjärnaktiviteten påverkades av ljud när deltagarna gjorde ett kreativitetstest. Även här var det tydligt att vissa ljudnivåer stimulerar kreativiteten.

EEG-forskarna såg också att kreativa processer störs av att möta andra ansikte mot ansikte, att prata med andra eller själv bli avbruten i jobbet. Något som inte sker i samma utsträckning där vi inte känner människorna runt omkring oss.

Det ultimata verkar alltså vara att hitta en plats där vi skyddas från avbrott – inte från ljud.

Källa: Harvard Business Review

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.