nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Shutterstock

Därför är det lättare att fokusera på kafé än i landskap

Känner du dig mer kreativ på kafé än i kontorslandskap? Nu finns forskning som visar att det inte bara är den trevliga miljön som gör det – utan att det faktiskt är bra med lagom mycket ljud, från människor vi inte känner.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Om kollegorna pratar om disken i fikarummet eller det pågående projektet är det svårare att låta bli att lyssna än om okända människor pratar om saker som inte har med oss själva att göra. Det är en av förklaringarna till att det är lättare att fokusera i en kafémiljö än på det egna kontoret. Det är till och med lättare att fokusera i ett annat kontorslandskap än det egna – bara vi inte känner de andra.

I en studie vid University of Illinois fick deltagarna göra ett kreativitetstest, Remote Associates Test, där man ska hitta samband mellan ord. De delades in i fyra grupper där en grupp fick jobba i en tyst miljö, en i 50 decibel och de två sista med 70 respektive 85 decibel.

Resultaten mellan grupperna skilde sig väldigt lite, förutom gruppen som arbetat med 70 decibel högt ljud där gruppen lyckades signifikant bättre.

Studien indikerar att 70 decibel är den bästa nivån av bakgrundsljud för att genomföra kreativa arbetsuppgifter. Det är varken för tyst eller för stökigt. Ljudet bidrar till att störa ut vanliga tankebanor och öppna för kreativt tänkande, menar forskarna.

I en annan studie användes EEG för att mäta hur hjärnaktiviteten påverkades av ljud när deltagarna gjorde ett kreativitetstest. Även här var det tydligt att vissa ljudnivåer stimulerar kreativiteten.

EEG-forskarna såg också att kreativa processer störs av att möta andra ansikte mot ansikte, att prata med andra eller själv bli avbruten i jobbet. Något som inte sker i samma utsträckning där vi inte känner människorna runt omkring oss.

Det ultimata verkar alltså vara att hitta en plats där vi skyddas från avbrott – inte från ljud.

Källa: Harvard Business Review

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.