nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Att känna sig uttråkad då och då är inte farligt. Men om det blir en permanent känsla kan det leda till att arbetsförmåga och produktivitet faller. FOTO: Shutterstock

Därför blir vi uttråkade på jobbet

Se upp för otydliga mål, ständigt nya direktiv eller arbetsuppgifter som inte är tillräckligt utmanande. Det kan leda till uttråkade medarbetare som i värsta fall tappar sugen på arbetet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Tristess och leda är farliga kompanjoner på arbetet. Här kan missnöje och en känsla av meningslöshet börja gro. Vanligtvis associerar vi tristess till arbetsuppgifter som går på rutin och inte kräver så mycket tankeverksamhet, men det kan också vara ett problem i yrkesroller som kännetecknas av omväxling, kreativitet och utmaningar.

Lotta Harju, forskare vid Arbetshälsoinstitutet i Helsingfors som har studerat ämnet leda på jobbet, förklarar att det är vanligt och inte farligt att känna sig uttråkad då och då – det kan till och med skapa utrymme för reflektion och kreativitet. Men det gäller att vara uppmärksam på signalerna. Om det blir en permanent känsla kan det leda till att arbetsförmåga och produktivitet faller.

– Att känna sig uttråkad jämnt och ständigt är en form av illabefinnande som ofta går oupptäckt, eftersom man är fysiskt närvarande men psykiskt frånvarande, säger Lotta Harju.

I en intervju i Arbetsliv i Norden konstaterar hon att det finns tre situationer då vi blir uttråkade på jobbet:

  • När jobbet inte är tillräckligt utmanande och arbetsuppgifterna går på rutin.
  • När arbetsmängden är för stor och målen otydliga.
  • När man blir avbruten ofta eller får nya direktiv så att man tappar överblicken. Till exempel när nya administrativa bördor tillkommer eller när chefer vill kontrollera och lägger sig i hur arbetet utförs.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.