nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Att känna sig uttråkad då och då är inte farligt. Men om det blir en permanent känsla kan det leda till att arbetsförmåga och produktivitet faller. FOTO: Shutterstock

Därför blir vi uttråkade på jobbet

Se upp för otydliga mål, ständigt nya direktiv eller arbetsuppgifter som inte är tillräckligt utmanande. Det kan leda till uttråkade medarbetare som i värsta fall tappar sugen på arbetet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Tristess och leda är farliga kompanjoner på arbetet. Här kan missnöje och en känsla av meningslöshet börja gro. Vanligtvis associerar vi tristess till arbetsuppgifter som går på rutin och inte kräver så mycket tankeverksamhet, men det kan också vara ett problem i yrkesroller som kännetecknas av omväxling, kreativitet och utmaningar.

Lotta Harju, forskare vid Arbetshälsoinstitutet i Helsingfors som har studerat ämnet leda på jobbet, förklarar att det är vanligt och inte farligt att känna sig uttråkad då och då – det kan till och med skapa utrymme för reflektion och kreativitet. Men det gäller att vara uppmärksam på signalerna. Om det blir en permanent känsla kan det leda till att arbetsförmåga och produktivitet faller.

– Att känna sig uttråkad jämnt och ständigt är en form av illabefinnande som ofta går oupptäckt, eftersom man är fysiskt närvarande men psykiskt frånvarande, säger Lotta Harju.

I en intervju i Arbetsliv i Norden konstaterar hon att det finns tre situationer då vi blir uttråkade på jobbet:

  • När jobbet inte är tillräckligt utmanande och arbetsuppgifterna går på rutin.
  • När arbetsmängden är för stor och målen otydliga.
  • När man blir avbruten ofta eller får nya direktiv så att man tappar överblicken. Till exempel när nya administrativa bördor tillkommer eller när chefer vill kontrollera och lägger sig i hur arbetet utförs.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.