nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Därför har vi respekt för chefen

Ärlighet är den egenskap som vi värdesätter högst, både hos kollegor, chefer och kunder. Men för att vinna respekt och förtroende som chef gäller det att vara både ödmjuk och kompetent.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det visar rapporten Den osynliga valutan från Donald Davies & Partners som undersökt vilka egenskaper som bygger förtroende. I rapporten refererar de till en undersökning som tidningen Fortune Magazine genomförde för några år som visade ett samband mellan förtroendet för företagschefer och företagens lönsamhet. Högt förtroende för chefer visade sig i högsta grad vara en fråga om lönsamhet. Men vad är det som väcker respektive släcker vår respekt för andra?

Undersökningen visar att personer som väcker respekt är de som verkligen gör skillnad. De som har kunskaper och drivkrafter som andra inte har och på så sätt bidrar till förändring eller skapar någonting nytt. Att vara falsk och förminska andra har motsatt effekt.

När det gäller chefer så bygger respekten på en kombination av att vara trevlig och duktig. Chefer behöver vara kompetenta nog att utföra det jobb de förväntas göra, och ha en ödmjuk personlighet som vinner andras respekt och förtroende.

Vad väcker vår respekt?

  1. Ärlighet 58,0 procent
  2. Drivkraft att förändra/skapa något nytt 50,0 procent
  3. Ödmjukhet inför sig själv och sin förmåga 48,8 procent
  4. Vänlighet och omtänksamhet om andra 43,2 procent
  5. Ledarskapsförmåga 38,3 procent
  6. Viljan att lära och sprida kunskap till andra 34,0 procent
  7. Förmågan att sprida glädje till andra 33,9 procent

Vad släcker vår respekt?

  1. Att vara falsk 83,9 procent
  2. Att förminska andra 80,8 procent
  3. Att ljuga 62,1 procent
  4. Att köra över andra 48,5 procent
  5. Att alltid framhäva sig själv 41,0 procent
  6. Att se sig själv som ett offer 37,3 procent
  7. Att vara ekonomiskt girig 28,6 procent

Vad väcker respekt för chefen?

  • En egenskap som efterfrågas hos chefer är ödmjukhet.
  • De som själva är chefer värderar ödmjukhet och respekt ännu högre än genomsnittet.
  • Var fjärde chef anger att det bär dem emot att lyda beslut från chefer som de inte respekterar.

Om undersökningen

Trendrapporten bygger på en enkätundersökning samt fokusgrupper och djupintervjuer där Donald Davies & Partners frågade drygt 200 personer, varav 60 procent chefer, vad som väcker och släcker deras respekt för personer och företag.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mät med måtta

Ledare

"Det som mäts blir gjort" är en gammal floskel som vi sagt så många gånger att vi är övertygade om att den är sann. Därför mäter vi, samlar siffror och statistik, sätter upp tavlor som visar resultat och kurvor för målen vi ska nå.

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.