nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

De är bäst på digitalisering

Svenska företag är medvetna om behovet av digitalisering, men få pratar om det som ett fokusområde. Digital marknadsföring, e-handel och digital hantering av kundrelationer är områden som kan förbättras.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I undersökningen Digital leaders in Sweden 2015, har management- och it-konsultbolaget Bearingpoint studerat hur mogna de största svenska företagen var inom digitalisering under 2015.

Undersökningen visar att företagen framför allt har lagt tid och kraft på att utveckla den digitala produktupplevelsen. De har också satsat en hel del på mobila tjänster.

– Däremot skulle de kunna förbättra sig när det gäller digital marknadsföring, e-handel och digital hantering av kundrelationer, då dessa tre dimensioner är speciellt viktiga för företagens tillväxt, säger Louise von Blixen-Finecke, partner på Bearingpoint.

Trots att många företag är medvetna om att det är viktigt att ta digitaliseringen på allvar, så visar studien att bara 40 procent kommunicerat att digitalisering är ett fokusområde i sin årsredovisning eller andra publika strategidokument från vd:n.

Undersökningen visar att konsumentföretagen generellt ligger före industrin när det gäller digitaliseringen. Bäst är telekombranschen. Framför allt har de lyckats bra med digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-crm och hur de arbetat med mobila tjänster. Därefter kommer företag inom detaljhandel, energi och media.

Läs mer: Så lyckas du med digitalisering

Om undersökningen:

Undersökningen Digital leaders in Sweden 2015 har gjorts inom 12 olika branscher och grundar sig på 178 kriterier inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier. Bearingpoint har identifierat vad som är viktigast för att företagen ska bli framgångsrika i kontakten med sina kunder.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Standarder skapar tillväxt

Användningen av standarder skapar tillväxt, framförallt inom tillverkningsindustrin. Det visar en nyligen genomförd nordisk studie.
– Vinsterna med att använda standarder överstiger kostnaderna, säger Thomas Idermark, vd för SIS, Swedish Standards Institute.

  • Annonskod Huvudspalten 4

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.