nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

De är bäst på digitalisering

Svenska företag är medvetna om behovet av digitalisering, men få pratar om det som ett fokusområde. Digital marknadsföring, e-handel och digital hantering av kundrelationer är områden som kan förbättras.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I undersökningen Digital leaders in Sweden 2015, har management- och it-konsultbolaget Bearingpoint studerat hur mogna de största svenska företagen var inom digitalisering under 2015.

Undersökningen visar att företagen framför allt har lagt tid och kraft på att utveckla den digitala produktupplevelsen. De har också satsat en hel del på mobila tjänster.

– Däremot skulle de kunna förbättra sig när det gäller digital marknadsföring, e-handel och digital hantering av kundrelationer, då dessa tre dimensioner är speciellt viktiga för företagens tillväxt, säger Louise von Blixen-Finecke, partner på Bearingpoint.

Trots att många företag är medvetna om att det är viktigt att ta digitaliseringen på allvar, så visar studien att bara 40 procent kommunicerat att digitalisering är ett fokusområde i sin årsredovisning eller andra publika strategidokument från vd:n.

Undersökningen visar att konsumentföretagen generellt ligger före industrin när det gäller digitaliseringen. Bäst är telekombranschen. Framför allt har de lyckats bra med digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-crm och hur de arbetat med mobila tjänster. Därefter kommer företag inom detaljhandel, energi och media.

Läs mer: Så lyckas du med digitalisering

Om undersökningen:

Undersökningen Digital leaders in Sweden 2015 har gjorts inom 12 olika branscher och grundar sig på 178 kriterier inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier. Bearingpoint har identifierat vad som är viktigast för att företagen ska bli framgångsrika i kontakten med sina kunder.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.