nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Helena och Johanna Engström
Skrivna ord förstärker och lättar upp Vass kommunikations videoblogg. Här syns ägarna och grundarna Helena och Johanna Engström. FOTO: Vass kommunikation

De driver företag enligt generation Z-värderingar

I två år har systrarna Helena och Johanna Engström drivit kommunikationsbyrån Vass Kommunikation och de gör det helt enligt värderingarna för generation Z – med full delaktighet för alla medarbetare och nya, oväntade idéer.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Vass kommunikation har sedan starten växt till att i dag bestå av fem medarbetare på heltid och en betryggande vinst. Så att driva företag enligt värderingarna för generation Z verkar fungera bra.

Generation Z består alltså av personer födda från mitten eller slutet av 1990-talet och fram till 2010-talet och systrarna menar att det är en fördel i sig att vara ung.

– Vi har redan med oss många av de idéer som idag lanseras som nytänkande och moderna. Jag tror det är en klar fördel för oss. Vi behöver inte tänka om, säger Johanna Engström.

Som exempel på generation Z-värderingar nämner hon att företaget aldrig trott på att jobba dygnet runt utan att jobba effektivt, fritt och resultatinriktat.

– Våra medarbetare är 100 procent delaktiga i beslut. Det är också ett sätt att värna om medarbetarnas hälsa, som vi ser som företagets viktigaste tillgång. Som chefer vill vi att alla ska känna sig sedda och att deras arbete räknas – varje dag. Kontinuerlig feedback är viktigt. Det skapar i sin tur en kreativ dialog som ofta föder nya och oväntade idéer.

Delar kunskap

En sådan idé är företagets nya koncept ”VK Snackar Digitalt”, en vlogg – alltså videoblogg – där både branschfolk och lekmän kan få inspiration, kunskap och nyheter kring digitalisering.

Vloggen speglar ytterligare en av värderingarna.

– Vi tror stenhårt på samarbete och kunskapsdelande – den gamla synen på konkurrens är förlegad. Kunden tjänar på att branschen som helhet ligger i framkant. Och alla företag tjänar i slutändan på att hjälpa varandra framåt, säger Helena Engström.

Vass kommunikations vlogg kan du se här

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.