nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Den borttappade tilliten

Du står i mitten, dina kollegor runt omkring. Du blundar och ska sedan falla. Törs du? Litar du på att dina kollegor tar emot dig?

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

När jag började högstadiet åkte vi på lägerskola och fick göra den övningen, kanske har du också provat på den. Tanken är att den ska träna oss att känna tillit till varandra, att ta ett gemensamt ansvar för att fånga upp den som faller. Men det handlar också om att den som står i mitten vågar släppa kontrollen och lita på att andra gör sitt jobb. Jag vet inte vilken praktisk effekt övningen har i vardagen, men jag minns känslan av att falla utan kontroll, men ändå utan rädsla.

Tillit är ett dubbelriktat ord, inte bara för att man kan läsa det från båda hållen, utan också för att det handlar om ett dubbelriktat förtroende för varandra. En studie som statskontoret nyligen publicerat visar att i verksamheter och grupper med hög tillit är både kvaliteten och produktiviteten högre än i motsvarande verksamheter där tilliten är lägre.

När tilliten försvinner händer något i organisationen. Det byggs upp en osäkerhet som sakta men säkert äter upp engagemang och initiativförmåga. Om man inte kan lita på att omgivningen fångar upp dig när du gör misstag, så ser du till att aldrig göra något där du riskerar att sticka ut. Och rädslan för att göra fel hämmar all kreativitet och förändringsförmåga.

2011 drog Danmark igång en tillitsreform inom offentlig verksamhet. 

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.