nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Den ständiga jakten på förbättringar

I 25 år har vi skrivit om förbättringsarbete i KM. Det har handlat om kvalitetscirklar, PDCA-hjul, förslagslådor och förbättringsdagar. Förbättringsarbete verkar ständigt vara på agendan, kantat av olika verktyg och begrepp som har avlöst varandra.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Samtidigt ställs vi hela tiden inför nya utmaningar som påverkar sättet att ta sig an förbättringsarbetet. Sociala medier, på både gott och ont, är ett exempel som sätter prägel på förbättringsarbetet idag. Avståndet till kunderna har minskat och fokus håller nu på att flyttas från de interna processerna, till att hitta sätt att ta in kunderna i förbättringsarbetet. Flera exempel på det hittar vi det här numrets tema om förbättringsarbete. Det handlar om att förstå vad det är som är viktigt och inse att kunden sitter med många av svaren.

Globaliseringen, socialt ansvarstagande och automatisering av arbetsuppgifter är andra fenomen som påverkar. Medarbetarnas kreativitet och engagemang blir allt viktigare, kanske till och med affärsavgörande. Som medarbetare vill man ha en djupare mening med sitt arbete för att kunna vara med och driva verksamheten framåt. Förbättringsarbetet blir ett sätt för medarbetare att ta ansvar, påverka och bidra till utvecklingen, i allt från små idéer till stora innovationer.

Är då förbättringsarbete så annorlunda idag jämfört med för 25 år sedan då KM:s föregångare QA Magazine såg dagens ljus? Nej, egentligen inte. Ytterst handlar förbättringsarbetet om att tänja gränserna. Att hela tiden söka sätt att göra saker bättre, att få alla i verksamheten att tillsammans ta verksamheten framåt.

Metoderna och motiven kanske ändras, men förbättringsarbetet kommer med all säkerhet att vara lika viktigt om ytterligare 25 år.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Använd resurserna smartare

Läsvärt

Sluta fundera över hur ni bäst nyttjar era resurser. Ta istället kundens perspektiv och organisera verksamheten så att den bäst möter kundens behov och flöden. Först då kommer de smarta lösningarna att bli synliga.

Sluta sträva efter samsyn

Sluta sträva efter samsyn i en organisation – vi kan ändå aldrig förstå varandra. Om vi istället inser att resurser alltid tolkas olika, och att inget synsätt är fel, ökar våra möjligheter att arbeta bättre tillsammans.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.