nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Den ständiga jakten på förbättringar

I 25 år har vi skrivit om förbättringsarbete i KM. Det har handlat om kvalitetscirklar, PDCA-hjul, förslagslådor och förbättringsdagar. Förbättringsarbete verkar ständigt vara på agendan, kantat av olika verktyg och begrepp som har avlöst varandra.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Samtidigt ställs vi hela tiden inför nya utmaningar som påverkar sättet att ta sig an förbättringsarbetet. Sociala medier, på både gott och ont, är ett exempel som sätter prägel på förbättringsarbetet idag. Avståndet till kunderna har minskat och fokus håller nu på att flyttas från de interna processerna, till att hitta sätt att ta in kunderna i förbättringsarbetet. Flera exempel på det hittar vi det här numrets tema om förbättringsarbete. Det handlar om att förstå vad det är som är viktigt och inse att kunden sitter med många av svaren.

Globaliseringen, socialt ansvarstagande och automatisering av arbetsuppgifter är andra fenomen som påverkar. Medarbetarnas kreativitet och engagemang blir allt viktigare, kanske till och med affärsavgörande. Som medarbetare vill man ha en djupare mening med sitt arbete för att kunna vara med och driva verksamheten framåt. Förbättringsarbetet blir ett sätt för medarbetare att ta ansvar, påverka och bidra till utvecklingen, i allt från små idéer till stora innovationer.

Är då förbättringsarbete så annorlunda idag jämfört med för 25 år sedan då KM:s föregångare QA Magazine såg dagens ljus? Nej, egentligen inte. Ytterst handlar förbättringsarbetet om att tänja gränserna. Att hela tiden söka sätt att göra saker bättre, att få alla i verksamheten att tillsammans ta verksamheten framåt.

Metoderna och motiven kanske ändras, men förbättringsarbetet kommer med all säkerhet att vara lika viktigt om ytterligare 25 år.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.