nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Foto StockAdobe.

Det här stressar oss på jobbet

Den överlägset vanligaste anledningen till jobbstress är hög arbetsbelastning. Det visar nya siffror från fackförbundet Unionen om stress hos tjänstemän i privat sektor.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Även otydligheter i ledarskapet och i ens eget ansvar och mandat leder till att vi känner oss stressade.

– Av de som känner sig stressade säger två av tre att en anledning till jobbstressen är för hög arbetsbelastning, vilket gör det till den överlägset vanligaste orsaken. Arbetsgivare kan göra mycket för att minska de anställdas stress. Framförallt är det viktigt att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete, säger Peter Hellberg, förste vice ordförande på Unionen.

Hela listan:

Vad gör dig stressad? 

(andel av de som generellt känner sig stressade av jobbet)

1 För hög arbetsbelastning (66 %).

2 Otydlighet i vilket ansvar, mandat och befogenheter man har (42 %).

3 Otydligt ledarskap (40 %).

4 Slimmad organisation (35 %).

5 Jobbet tar tid på bekostnad av familj och vänner (27 %).

6 Omorganisationer (25 %).

7 Ständig nåbarhet (24 %).

8 Annat (6 %).

9 Vet ej (1 %).

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Unionen. Svar från 2 791 privatanställda tjänstemän samlades in. Nyheten är en del av Unionens stresskampanj Reclaim the break. 

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.