nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

– De som styrs av rädsla vågar aldrig vara kreativa, de står still. För att gå framåt måste du skapa respekt och förtroende i organisationen och ge människor en viktig roll, i ett sammanhang som är större än dem själva, säger Jan Carlzon.

”Det kärleksfulla ledarskapet är mer relevant än någonsin”

För 30 år sedan skrev SAS-chefen, Jan Carlzon, ledarskapsboken ”Riv pyramiderna” och förändrade inte bara det skandinaviska flygbolaget, utan hela det globala näringslivet.
– Min filosofi blir mer och mer relevant för varje dag, säger Jan Carlzon, som fyller 75 år i år.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Fastän det var många år sedan Jan Carlzon lämnade jobbet som vd och koncernchef för Scandinavian Airlines Group, SAS, och alla andra verkställande roller i svenskt näringsliv är han fortfarande något av en ikon i Företagssverige.

I en undersökning bland 1700 företagsledare 2012 röstades han fram till den företagsledare som inspirerat dem mest. Jan Carlzon fick nästan hälften av rösterna i undersökningen, som gjordes av opinionsföretaget Karios Future. Hans bok, “Riv pyramiderna”, som översatts till 20 språk är fortfarande rankad som en av de bästa ledarskapsböcker som någonsin skrivits och säljer än i dag i tusentals exemplar över hela världen. Troligen beror det på att han på ett radikalt sätt förändrade synen på ledarskap.

Flyttade fokus till kunderna

Jan Carlzon beskriver det som att han klev in i en flygplanskoncern som var starkt präglad av det gamla industrisamhället och de värderingar som rådde där.

– Jag kom in i ett företag som var väl utvecklat angående den operativa verksamheten. I det gamla industrisamhället var det maskinerna, flygplanen, hotellen och så vidare som var i fokus, men i en begynnande konkurrensmarknad måste vi utgå från kunderna, berättar han.

Med människan i fokus blir ledarskapet totalt annorlunda. Det är människorna i företagen som ska möta människorna i marknaden.

– Maskiner kan du styra med hela handen, genom mycket informationsnormer. Men om du ska skapa kundnytta, via människorna i bolaget behöver du inte ge så mycket instruktioner. Då behöver du lämna ifrån dig ansvaret, säger Jan Carlzon.

Inspirerad av Bergman

Han menar att SAS tillsammans med honom öppnade dörren till tjänstesamhället och lämnade industrisamhället bakom sig – och övergick till att skapa kundnytta.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

18:e upplagan av Kvalitetsmagasinet Live

Hallå där Catharina Byström, chefredaktör för Kvalitetsmagasinet. Du kommer moderera Kvalitetsmagasinet Live 29–30 november 2018 där temat är professionellt kvalitetsarbete i praktiken där konferensen kommer sätta utvecklingen inom kvalitetsområdet under lupp. Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

  • Annonskod Huvudspalten 4

Plugga tyska om du vill lyckas i Tyskland

Planerar ni att göra affärer med Tyskland? Se då till att bygga på språkkunskaperna i tyska. Bristen på kunskap om tysk affärskultur och tyska språket är det största hindret mot att svenska företag lyckas på tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar. Tillsammans med Tyska ambassaden drar nu handelskammaren igång satsningen ”Deutsch – Ditt val!” för att uppmuntra fler skolelever att plugga tyska.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.