nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Det som mäts blir gjort, på gott och ont

För en tid sedan insåg jag (återigen) att konditionen började svikta obekvämt mycket. Jag stannade helt enkelt lite för gärna i soffan. Så, vad göra? Jag anmälde mig till två motionslopp, några månader framåt i tiden.

Sofia Segerlund, managementkonsult på Karlöf Consulting.
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I målet ingick att kunna springa hela milen, och dessutom på en viss tid. Helt klart så kallat SMART målformulering. Därefter lade jag ambitiöst upp en plan för att nå målet. Varenda steg loggades av löparappen där jag kunde följa framdriften. Vad kunde gå fel?

Träningen hölls mycket riktigt i och en dag gav jag mig som vanligt ut med tacksamma ben och bra musik i öronen. En skillnad var kanske att benen kändes lite extra laddade medan telefonens batteriindikator visade närapå rött.

Jag joggade tappert på, tills musiken plötsligt bröts. Telefonen var död. Jag fuskade till mig lite andhämtning medan jag kollade om det verkligen stämde, och insikten drabbade mig omedelbart: De framförliggande kilometrarna skulle inte räknas ett dugg. Jag joggade vidare, lite mindre engagerat. Jag bestämde mig till och med för att gå korta sträckor – det skulle ju inte påverka snittiden i mina tabeller.

Det vi mäter och följer upp påverkar våra beteenden, något som ju till och med anses vara en av huvudpoängerna med just uppföljning. Det som mäts hamnar i fokus, prioriteras och blir gjort. Men det kan också innebära att uppföljningen får större betydelse än det högre målet bakom den. Att informationen används mer för att bevisa vad vi gjort än förstå vad vi behöver göra annorlunda. Att vi missar möjligheter som också skulle ta oss mot målet men som inte råkar synas på mätlistan.

Säg att jag istället hade förmått mig själv att motiveras av det verkliga syftet med min träning, det faktum att jag vill ha ett friskt och hälsosamt liv, och följt upp mina resultat i relation till det. Konditionstester, hälsoundersökningar – mindre frekvent men minst lika viktigt.

Om relationen till mig själv som kund hade varit mindre av ett prestationskontrakt (med förhållningssättet att slira där det finns utrymme) och mer baserat på frågan vad som egentligen är viktigt.

Kanske hade pulshöjning även i pulkabacken plötsligt fått ett annat värde? Och det är inte helt osannolikt att jag under nämnda löprunda hade slagit mitt personliga rekord.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.