nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I Fujitsus undersökning The Digital Transformation PACT har 1 625 internationella företagsledare svarat på frågor som rör deras digitala transformation. 46 procent av företagsledarna uppger att de påbörjat ett digitalt förändringsprojekt, nio av tio svarar att deras organisation har en tydligt definierad digital strategi.

Samtidigt svarar över 60 procent att de i förtid avvecklat ett digitalt projekt vars värde översteg fem miljoner kronor. Kostnaden för misslyckade projekt har dessutom påverkat företagets digitala framtidsplaner negativt och 70 procent är oroliga över sin organisations förmåga att nyttja framtidens teknik.

– Trots att företag i stor utsträckning inser behovet av digital transformation, är många projekt fortsatt tyngda av problem och höga omkostnader, säger Duncan Tait, ansvarig för Fujitsu i EMEIA och Amerika.

Problemet är att många missat att digital transformation innebär mycket mer än enbart en anpassning till den senaste tekniken. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som företag behöver analysera innan de påbörjar sin förändring. Dessa är: People, Actions, Collaboration och Technology (PACT).

– För att förverkliga sin digitala vision måste företag har rätt kompetens, partnerskap och teknik på plats, vilket är grunden för en framgångsrik transformation. Företag måste tänka i banorna av PACT innan de påbörjar sin digitala resa, säger Duncan Tait.

Undersökningen visar också att:

  • 70 procent är oroliga över sin organisations förmåga att nyttja framtidens teknik.
  • 66 procent tror att de kommer att förlora kunder till konkurrenter på grund av digital transformation.
  • 70 procent anser att det finns en tydlig brist på digital kompetens inom företaget.
  • 93 procent tror att kompetensutveckling inom tre år kommer att vara nyckeln till framgång.
  • 83 procent tror att artificiell intelligens år 2020 till stora delar kompenserar den interna kompetensbristen.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.