nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I Fujitsus undersökning The Digital Transformation PACT har 1 625 internationella företagsledare svarat på frågor som rör deras digitala transformation. 46 procent av företagsledarna uppger att de påbörjat ett digitalt förändringsprojekt, nio av tio svarar att deras organisation har en tydligt definierad digital strategi.

Samtidigt svarar över 60 procent att de i förtid avvecklat ett digitalt projekt vars värde översteg fem miljoner kronor. Kostnaden för misslyckade projekt har dessutom påverkat företagets digitala framtidsplaner negativt och 70 procent är oroliga över sin organisations förmåga att nyttja framtidens teknik.

– Trots att företag i stor utsträckning inser behovet av digital transformation, är många projekt fortsatt tyngda av problem och höga omkostnader, säger Duncan Tait, ansvarig för Fujitsu i EMEIA och Amerika.

Problemet är att många missat att digital transformation innebär mycket mer än enbart en anpassning till den senaste tekniken. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som företag behöver analysera innan de påbörjar sin förändring. Dessa är: People, Actions, Collaboration och Technology (PACT).

– För att förverkliga sin digitala vision måste företag har rätt kompetens, partnerskap och teknik på plats, vilket är grunden för en framgångsrik transformation. Företag måste tänka i banorna av PACT innan de påbörjar sin digitala resa, säger Duncan Tait.

Undersökningen visar också att:

  • 70 procent är oroliga över sin organisations förmåga att nyttja framtidens teknik.
  • 66 procent tror att de kommer att förlora kunder till konkurrenter på grund av digital transformation.
  • 70 procent anser att det finns en tydlig brist på digital kompetens inom företaget.
  • 93 procent tror att kompetensutveckling inom tre år kommer att vara nyckeln till framgång.
  • 83 procent tror att artificiell intelligens år 2020 till stora delar kompenserar den interna kompetensbristen.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.