nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Tandvården har hög kundnöjdhet. Foto AdobeStock

Digitalisering kräver personliga relationer

Svenskt Kvalitetsindex

En svag återhämtning av kundnöjdheten märks i många branscher. Det visar Sverigekollen från Svenskt Kvalitetsindex som bygger på intervjuer med cirka 300 000 intressenter inom olika branscher.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Men rapporten lyfter också fram de stora utmaningar som många organisationer står inför, inte minst den ökade digitaliseringen. Samtidigt som nya digitala tjänster gör att människor kommer närmare varandra ökar avstånden till personliga kund- och leverantörsrelationer.

– I detta nya landskap är det mer kritiskt än någonsin att verkligen förstå vad som driver nöjdhet. Vi har analyserat stora kundgruppers anpassning till nya digitala lösningar över lång tid och det klart dominerande mönstret är att framgångsrik digitalisering kräver relationsskapande. Det är någonting som många organisationer ännu inte förstått, kommenterar Jacob Hallencreutz, koncernchef för EPSI Rating Group, där Svenskt Kvalitetsindex ingår.

Störst andel nöjda kunder har tandvården, medan vissa statliga myndigheter får det lägsta betyget.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.