nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

– En svårighet med Lean är att det ofta ses som ett isolerat projekt. Avskilt från ledningsgruppens arbete och från annan typ av verksamhetsutveckling, säger Joakim Bjurström.

”Du måste gå bredare, längre och djupare”

Ta vara på kunskap, våga testa och gå ut i verksamheten och titta. Så lär du dig mer om hur din verksamhet fungerar än genom alla rapporter i världen, tipsar Joakim Bjurström.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Joakim Bjurström har lång erfarenhet av Lean, både som vd och som konsult och föreläsare inom verksamhetsutveckling, och han ser stora problem med hur Lean används i västvärlden.

– En svårighet med Lean är att det ofta ses som ett isolerat projekt. Avskilt från ledningsgruppens arbete och från annan typ av verksamhetsutveckling, säger Joakim Bjurström.

När koncepten inte hänger ihop blir det problem för företag och organisationer, vilket kan vara en förklaring till att Lean som koncept sällan lyckas.

– Lean som koncept är urvattnat och ger inte de resultat man efterfrågar. För verksamheter som vill röra sig fortare än konkurrenterna krävs att man går bredare, längre och djupare, säger Joakim Bjurström.

I boken Bortom Lean: 12 steg för en verksamhet i världsklass tar han ett helhetsgrepp på verksamhetsutveckling och pekar några viktiga steg som alla bör ta på sin förbättringsresa:

  1. Skapa ett beständigt syfte. ”Varför” kommer alltid först.
  2. Gör allt du kan för att skapa en miljö där det är okej att testa och våga misslyckas. Det är när saker inte går som vi tänkt som vi lär oss mest.
  3. Skaffa dig kunskap. Det finns en mängd kunskap tillgänglig. Utnyttja den så slipper du börja från början.
  4. Observera. Genom att ”stå och titta” under ett par timmar lär du dig mer om hur din verksamhet fungerar än genom alla rapporter i världen.
  5. Träna. Inget lag vinner matcher utan att träna. Identifiera vilka kritiska förmågor din organisation måste ha och sätt igång!
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.