nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Duckar dina medarbetare?

Ett år ska vi jobba med värdeorden, nästa års medarbetarundersökning resulterar i en ledarskapsutbildning för alla chefer. Samtidigt läggs satsningen på förslagslådor på is eftersom idéflödet verkar ha sinat.

Anna Nyström, chefredaktör
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Resultatet blir bohica, bend over here it comes again, en strategi som medarbetare till slut tar till för att överleva alla satsningar på metoder, verktyg och arbetssätt som avlöser varandra. Den strategin är också förödande för allt engagemang och all initiativförmåga.Avsakanden av helhetssyn, mål och tydlighet i vart verksamheten är på väg lägger sig som en våt filt över organisationen.

Jag var inte själv med i kvalitetsbranschen på den tiden – men jag får det ofta återberättat – om med vilket fokus kvalitetssatsningar drog i gång på 1980-90-talet och den status området hade inom svenskt näringsliv. Till och med kungligheter som Prins Bertil gav tyngd till kvalitetsinitiativ. Föreningar och institut bildades och professurer tillsattes.

Sedan dess har ämnet mognat, kvalitet är självklart för många, men någonting har tappats bort på vägen. Området präglas inte alls av samma brinnande engagemang. Enligt Lars Sörqvist, som jobbar med att ta fram en europastandard för förbättringsarbete, saknas det ledare som är ordentligt grundade i förbättringsarbete, som förstår hur man får helheten att fungera. Och som kan få verksamheten att samlas kring ett syfte som alla går igång på.

Modeller och verktyg utvecklas hela tiden för att fånga in och göra kvalitetsarbetet relevant och aktuellt för dagens verksamheter. Men tricket är inte att välja rätt modell, utan att tydliggöra riktningen – vart är vi på väg? Först då blir kvalitetsarbetet begripligt, och medarbetarna kan sluta ducka för lösryckta satsningar för att istället rikta sin kraft på utveckling och förbättring.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.