nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Duckar dina medarbetare?

Ett år ska vi jobba med värdeorden, nästa års medarbetarundersökning resulterar i en ledarskapsutbildning för alla chefer. Samtidigt läggs satsningen på förslagslådor på is eftersom idéflödet verkar ha sinat.

Anna Nyström, chefredaktör
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Resultatet blir bohica, bend over here it comes again, en strategi som medarbetare till slut tar till för att överleva alla satsningar på metoder, verktyg och arbetssätt som avlöser varandra. Den strategin är också förödande för allt engagemang och all initiativförmåga.Avsakanden av helhetssyn, mål och tydlighet i vart verksamheten är på väg lägger sig som en våt filt över organisationen.

Jag var inte själv med i kvalitetsbranschen på den tiden – men jag får det ofta återberättat – om med vilket fokus kvalitetssatsningar drog i gång på 1980-90-talet och den status området hade inom svenskt näringsliv. Till och med kungligheter som Prins Bertil gav tyngd till kvalitetsinitiativ. Föreningar och institut bildades och professurer tillsattes.

Sedan dess har ämnet mognat, kvalitet är självklart för många, men någonting har tappats bort på vägen. Området präglas inte alls av samma brinnande engagemang. Enligt Lars Sörqvist, som jobbar med att ta fram en europastandard för förbättringsarbete, saknas det ledare som är ordentligt grundade i förbättringsarbete, som förstår hur man får helheten att fungera. Och som kan få verksamheten att samlas kring ett syfte som alla går igång på.

Modeller och verktyg utvecklas hela tiden för att fånga in och göra kvalitetsarbetet relevant och aktuellt för dagens verksamheter. Men tricket är inte att välja rätt modell, utan att tydliggöra riktningen – vart är vi på väg? Först då blir kvalitetsarbetet begripligt, och medarbetarna kan sluta ducka för lösryckta satsningar för att istället rikta sin kraft på utveckling och förbättring.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.