nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Helena von Matern, Pamela Nyman och Johanna Svensson – grundare av reklambyrån Tomorro’. FOTO: Rikard Westman

Effektiva möten en orsak
till deras framgångar

Reklambyrån Tomorro’ vann Svenska Designpriset 2016 och har kommit tvåa i Årets Byrå. En orsak till framgångarna är att de har lyckats effektivisera sina interna möten.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det var i ledningsgruppen på Tomorro’ som problemet med tidsslukande interna möten först identifierades. Där kändes tiden särskilt knapp. Efter det startades en intern process med att revidera vad företagets möten var till för.

– Det är inte något speciellt för oss att möten tar mycket tid. När alla känner varandra och är bekväma är det lättare att hamna på sidospår, säger Johanna Svensson, vd för reklambyrån Tomorro’ med 12 anställda.

De började se över vad de egentligen gör på möten och strök allt som inte hörde hemma där. Utifrån det tog de fram en lista med vad som gäller.

– Det viktigaste är tydlighet, att alla vet varför de är med och vad som förväntas. Bara rätt personer är med på möten och detsamma gäller på kundmöten.

Effektiviseringen har gett tid över till själva produktionen och har gjort att alla känner sig trygga i sin roll på mötena. De upplever att det är skönt att veta vad det är för typ av möte och vad målet med det är.

Nackdelen, menar Johanna Svensson, kan vara att det är mer förarbete.

– Men i det långa loppet har det varit värt varenda minut i nedlagd tid.

Hon råder andra företag att se över hur deras möten ser ut i dag, att se vad som kan ändras, vad de vill få ut av möten och hur ett drömscenario skulle se ut.

– Ha en tydlig agenda med start- och sluttid. Med förberedelse kommer man långt. Bibehåll motivationen, råder Johanna Svensson.

Så här gjorde Tomorro’: 10 spelregler gav effektiva möten – och tid till annat

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.