nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Empower vill involvera fler i förbättringsarbetet i sina projekt. Därför satsar de nu på Leantavlor även ute på fältet.

Empower flyttar ut förbättringsarbetet

Ökad delaktighet i förbättringsarbetet leder till smartare lösningar som i slutändan gynnar kunden. Det är idén bakom Empowers satsning på Leantavlor ute i fält.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Empower är ett serviceföretag som bland annat bygger och underhåller el- och telekomnät.Under 2015 påbörjades ett Leanarbete inom delar av verksamheten. Nu tar företaget ytterligare ett steg och flyttar ut förbättringsarbetet på fältet, i första hand inom affärsområdet Telecom Network Services.

Tanken är att engagera alla yrkesgrupper inom projekten i förbättringsarbetet, även underleverantörer. Genom att alla blir delaktiga och får en bättre helhetssyn kan det komma fram förslag på små förändringar som kan gör stor skillnad.

– Det kan till exempel komma fram att det skulle underlätta väldigt mycket för fiberteknikerna om grävarna utför sitt arbetsmoment på ett lite annat sätt. Den typen av förståelse är viktig, och förbättringstavlorna hjälper oss med det, säger Ola Stenman, utbildad Leanchampion, som stöttar införandet av Lean i linjeorganisationen.

Syftet med satsningen är att skapa större kostnadseffektivitet, eliminera slöseri och minska antalet fel samt att i slutändan leverera ett verkligt kundvärde. Just pågår ett antal pilotprojekt och planen att rulla ut förbättringstavlorna inom hela affärsområdet.

Camilla Sundström, vd på Empower, är mycket nöjd med resultatet så här långt.

– Visualiseringen av projektet är den stora skillnaden. Jag ser redan ett större engagemang och fokus på utmaningar som behöver lösas, säger hon.

Om Empower

Är ett serviceföretag som bygger och underhåller el- och telekomnät, underhåller fabriker och kraftverk samt levererar informationshanteringssystem och tjänster till energibranschen.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.