nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Energibranschen ökar mest i Svenskt Kvalitetsindex

Energibranschen har ökat mest sedan 2010 i kundnöjdhetsundersökningen svenskt Kvalitetsindex som tittat på ett antal branscher. Bland de branscher som minskat mest finns bank- och finansbranschen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I svenskt Kvalitetsindex har 200 000 kunder fått ge sin syn på sin kundnöjdhet gentemot ett 15-tal branscher. Här kan konstateras att Energibranschen ökat mest sedan 2010. Det beror på att kundklagomålen minskat betydligt. Från att ha varit sämsta bransch här för 6-7 år sedan har man nu blivit en av de bästa i detta avseende. Vidare har man börjat fokusera på kundernas verklighet, inte sin egen. Slutligen har kundernas förväntningar ökat signifikant på energibranschen de senaste åren, men detta har också kopplats till större engagemang.

Bland de branscher som kommer högt i undersökningen kan företagstjänster och fastighetsförmedling nämnas. Trots att de relativt ofta är negativt omtalade i media så är kunderna riktigt nöjda.

– Det som kännetecknar dessa två branscher är en oerhörd styrka i den faktiska kundrelationen, säger Johan Parmler, vd på svenskt Kvalitetsindex. Trots negativ media så är den personliga relationen så pass stark och värderas väldigt högt av kunderna. Man kan säga att aktörerna i de här två branscherna har en väldigt bra kontroll över kundupplevelsen.

I de branscher som minskar mest i kundnöjdhet de senaste åren, exempelvis bank, så det mer mjuka faktorer som driver kundupplevelsen.

– Utmaningen är att de mjuka faktorerna styrs mångt och mycket av externa händelser som en organisation inte alltid har kontroll över, säger Johan Parmler. Det är en trend som måste brytas. Aktörerna inom bank- och finanssektor måste få kunderna att i större utsträckning värdesätta de tjänster och den service de erbjuder.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digitaliseringen ger nya sätt att organisera

Organisatoriska silon förväntas försvinna när företag omstrukturerar makt- och beslutsprocesser i samband med digitaliseringen. 60 procent av företagsledarna i en ny studie uppger att de nu skapar tvärfunktionella team för att bli bättre inom det digitala området.

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är bäst på digitalisering

Svenska företag är medvetna om behovet av digitalisering, men få pratar om det som ett fokusområde. Digital marknadsföring, e-handel och digital hantering av kundrelationer är områden som kan förbättras.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.