nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Energibranschen ökar mest i Svenskt Kvalitetsindex

Energibranschen har ökat mest sedan 2010 i kundnöjdhetsundersökningen svenskt Kvalitetsindex som tittat på ett antal branscher. Bland de branscher som minskat mest finns bank- och finansbranschen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I svenskt Kvalitetsindex har 200 000 kunder fått ge sin syn på sin kundnöjdhet gentemot ett 15-tal branscher. Här kan konstateras att Energibranschen ökat mest sedan 2010. Det beror på att kundklagomålen minskat betydligt. Från att ha varit sämsta bransch här för 6-7 år sedan har man nu blivit en av de bästa i detta avseende. Vidare har man börjat fokusera på kundernas verklighet, inte sin egen. Slutligen har kundernas förväntningar ökat signifikant på energibranschen de senaste åren, men detta har också kopplats till större engagemang.

Bland de branscher som kommer högt i undersökningen kan företagstjänster och fastighetsförmedling nämnas. Trots att de relativt ofta är negativt omtalade i media så är kunderna riktigt nöjda.

– Det som kännetecknar dessa två branscher är en oerhörd styrka i den faktiska kundrelationen, säger Johan Parmler, vd på svenskt Kvalitetsindex. Trots negativ media så är den personliga relationen så pass stark och värderas väldigt högt av kunderna. Man kan säga att aktörerna i de här två branscherna har en väldigt bra kontroll över kundupplevelsen.

I de branscher som minskar mest i kundnöjdhet de senaste åren, exempelvis bank, så det mer mjuka faktorer som driver kundupplevelsen.

– Utmaningen är att de mjuka faktorerna styrs mångt och mycket av externa händelser som en organisation inte alltid har kontroll över, säger Johan Parmler. Det är en trend som måste brytas. Aktörerna inom bank- och finanssektor måste få kunderna att i större utsträckning värdesätta de tjänster och den service de erbjuder.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Nu undersöks hur jobbet påverkar sömnbehovet

Behöver personer i arbetaryrken mer sömn än tjänstemän? Påverkar krav och inflytande på jobbet behovet av sömn? Och hur ser relationen mellan sömnlängd och allvarlig sjukdom ut? Det har Torbjörn Åkerstedt, Karolinska Institutet, nu fått anslag för att undersöka.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Frankrike inför stopp för jobbmejl på fritiden

Sedan nyår gäller en ny lag i Frankrike som ger medarbetare rätt att ignorera sin smartphone på fritiden. Lagen innebär att företag med fler än 50 anställda måste förhandla med medarbetarna om vilka tider de ska vara tillgängliga – och när de inte ska vara det.

Därför ska du sluta med morötterna

Läsvärt

Sluta motivera, se istället till att medarbetarna har förutsättningarna att hitta sin egen, inre motivation. Det är budskapet i nyutgåvan av denna bok som är lika aktuell idag som för 24 år sedan, då den först kom ut.

Från hjärna till hjärta

Vässat

De senaste åren har vårt mest komplexa organ hjärnan kommit upp i vart och vartannat sammanhang. Samtidigt tågar begrepp som meningsfullhet och medkänsla in med full kraft i arbetslivet. Hjärnan behöver hjärtat, och vice versa.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.