nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Etisk kod kan få motsatt verkan i låglöneländer

Svenska företags etiska uppförandekod kan tvärt emot syftet göra att missförhållanden döljs i verksamheter i låglöneländer. Det visar en ny avhandling vid Umeå universitet. Rådet till företag är att tänka om i det etiska arbetet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kinesiska underleverantörer kan ha hundratals företag som de levererar till, alla med egna etiska koder att följa. För de kinesiska bolagen är det svårt att förstå bakgrunden och bara för att de förbundit sig att följa koden betyder det inte att de gör det.

Det konstaterar Maira Babri i sin doktorsavhandling vid Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Hon har följt upp hur den etiska uppförandekoden omsätts i praktisk handling i ett av Sveriges största företag med verksamhet i många länder.

Tar lätt på kemikaliehantering

Problemen ligger i olika system, lagar och språksvårigheter.

De svenska utvärderarna måste förlita sig på kinesisk tolk och det förekommer att man hoppar över känsliga frågor som möjlighet till facklig anslutning, menar Maira Babri.

Kinesiska företag tar också lätt på exempelvis kemikaliehantering. De menar att så länge de följer kinesisk lag är det inget problem.

Slopa allmänna etiska koder

När utvärderingsresultat sammanställas kryssar mellanchefer på dotterbolag i en ja- eller nej-fråga om leverantören följer den etiska koden. Ett ja betyder att man har säkerställt leverantörsledet – när man i själva verket kan ha mycket lite inflytande över miljö och arbetares rättigheter i Kina.

– Mitt råd till multinationella företag som vill ta ansvar är att slopa de övergripande allmänna etiska koderna och istället satsa på att jobba målmedvetet med sociala frågor och miljöfrågor som rör branschens verksamhet och som har stor påverkan. Man bör inte ducka för att Kina har bristande lagstiftning om arbetsförhållanden och miljöpåverkan, säger Maira Babri.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.