nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Etisk kod kan få motsatt verkan i låglöneländer

Svenska företags etiska uppförandekod kan tvärt emot syftet göra att missförhållanden döljs i verksamheter i låglöneländer. Det visar en ny avhandling vid Umeå universitet. Rådet till företag är att tänka om i det etiska arbetet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kinesiska underleverantörer kan ha hundratals företag som de levererar till, alla med egna etiska koder att följa. För de kinesiska bolagen är det svårt att förstå bakgrunden och bara för att de förbundit sig att följa koden betyder det inte att de gör det.

Det konstaterar Maira Babri i sin doktorsavhandling vid Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Hon har följt upp hur den etiska uppförandekoden omsätts i praktisk handling i ett av Sveriges största företag med verksamhet i många länder.

Tar lätt på kemikaliehantering

Problemen ligger i olika system, lagar och språksvårigheter.

De svenska utvärderarna måste förlita sig på kinesisk tolk och det förekommer att man hoppar över känsliga frågor som möjlighet till facklig anslutning, menar Maira Babri.

Kinesiska företag tar också lätt på exempelvis kemikaliehantering. De menar att så länge de följer kinesisk lag är det inget problem.

Slopa allmänna etiska koder

När utvärderingsresultat sammanställas kryssar mellanchefer på dotterbolag i en ja- eller nej-fråga om leverantören följer den etiska koden. Ett ja betyder att man har säkerställt leverantörsledet – när man i själva verket kan ha mycket lite inflytande över miljö och arbetares rättigheter i Kina.

– Mitt råd till multinationella företag som vill ta ansvar är att slopa de övergripande allmänna etiska koderna och istället satsa på att jobba målmedvetet med sociala frågor och miljöfrågor som rör branschens verksamhet och som har stor påverkan. Man bör inte ducka för att Kina har bristande lagstiftning om arbetsförhållanden och miljöpåverkan, säger Maira Babri.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.