nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Få lyckas i sin projekthantering

Endast 15 procent är framgångsrika i sin projekthantering. Dessutom har få projekt en tydlig koppling till företagets strategi och affärsmål. Det visar resultaten av en undersökning som PMI Sverige och KPMG genomfört.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Även om de flesta organisationer är medvetna om vikten av fungerande projektstyrning är det färre som lyckas i praktiken. I undersökningen svarar i stort sett alla att styrning och en tydlig strategisk koppling är nyckeln till framgångsrika projekt. Ändå saknar många en tydlig process för hur de styr eller prioriterar de projekt som startas.

Endast 15 procent svarar att de är framgångsrika i sin projekthantering – det vill säga att de levererar i tid, inom budget och med majoriteten av målen realiserade.

Samma brister gäller förändringsförmågan där nio av tio anger att betydelsen av organisatorisk förändring är hög eller medium för framgångsrika projekt och ökat affärsvärde. Samtidigt svarar 83 procent att deras organisation presterar låg eller medium i att vara agil och flexibel.

 – Att förstå och driva förändring är i dag vardag för alla typer av verksamheter, och en viktig förutsättning för att överleva i det långa loppet. Hur väl svenska organisationer lyckas påverkar således Sveriges konkurrenskraft också på ett övergripande plan. När transformationsarbete i regel drivs i projektform blir det förstås ännu viktigare att jobba smart och rätt, säger Håkan Olsson, Vice President Corporate Outreach på PMI Sverige.

Syftet med studien har varit att undersöka hur projekt hanteras i Sverige samt att beskriva trender och kritiska framgångsfaktorer. Respondenterna i studien kommer från 20 olika branscher med representation från både projektledare och organisationsledare.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Bra måste ständigt bli bättre

Blogg

Ju bättre man blir desto mer krävs för att bli ännu bättre. Därför är det oerhört viktigt att kontinuerligt utveckla den tillgängliga kvalitetskompetensen i verksamheten, skriver Lars Sörqvist i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.