nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Få elever är engagerade i skolornas hållbarhetsarbete, enligt en undersökning från stiftelsen Håll Sverige Rent. FOTO: Jenny Brandt

Få skolor satsar på hållbarhet

Få skolledningar är drivande i skolans arbete med hållbarhetsfrågor och endast två av tio skolor avsätter resurser till arbetet. Det visar en undersökning från stiftelsen Håll Sverige Rent.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I undersökningen har 700 lärare svarat på frågor om skolornas hållbarhetsarbete. Endast fyra av tio lärare svarar att skolledningen uppmuntrar arbetet med hållbar utveckling. Det är också få elever som är engagerade, enligt undersökningen. Endast fyra av tio elever visar ett stort intresse för frågorna

Johanna Ragnartz, vd på stiftelsen Håll Sverige Rent.

– Att arbeta med hållbar utveckling är en av skolans viktigaste uppgifter och det är väl förankrat i läroplanen. Men för att nå dit krävs att skolorna satsar på detta, vilket inte sker i tillräcklig utsträckning idag, säger Johanna Ragnartz, vd på stiftelsen Håll Sverige Rent.

Undersökningen pekar också på vikten av att ha ett strukturerat arbete med hållbar utveckling. Det gör eleverna mer delaktiga, ökar engagemanget och det leder även till att skolan arbetar mer aktivt med att göra den egna verksamheten hållbar.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

18:e upplagan av Kvalitetsmagasinet Live

Hallå där Catharina Byström, chefredaktör för Kvalitetsmagasinet. Du kommer moderera Kvalitetsmagasinet Live 29–30 november 2018 där temat är professionellt kvalitetsarbete i praktiken där konferensen kommer sätta utvecklingen inom kvalitetsområdet under lupp. Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

  • Annonskod Huvudspalten 4

Plugga tyska om du vill lyckas i Tyskland

Planerar ni att göra affärer med Tyskland? Se då till att bygga på språkkunskaperna i tyska. Bristen på kunskap om tysk affärskultur och tyska språket är det största hindret mot att svenska företag lyckas på tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar. Tillsammans med Tyska ambassaden drar nu handelskammaren igång satsningen ”Deutsch – Ditt val!” för att uppmuntra fler skolelever att plugga tyska.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.