nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Fem faktorer för framgång

Det finns vissa förutsättningar som är avgörande för att lyckas med organisationsutveckling. En ny omfattande studie från KTH pekar ut fem förhållanden som särskilt bidrar till en mer hållbar verksamhetsutveckling i sjukvården.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

1. Verksamhetsnära stöd av förbättringsledare. Det ger ökade möjligheter till metodstöd samtidigt som man ser till att de strategier man använder utgår från befintliga behov.

2. En enkel, begriplig och tydlig struktur och systematik som gärna visualiseras. Det ger möjligheter till bättre samarbete i verksamhetsutvecklingen, delad förståelse och bättre översikt i arbetet.

3. Att bygga socialt kapital med tillit och förtroende. Det skapar både ett mer generellt engagemang och ett mer konkret engagemang i exempelvis patientsäkerhetsfrågor och vårdkvalitet.

4. Att det operativa ledarskapet är verksamhetstjänande, relationsinriktat, ger struktur och stabilitet samt är anpassat efter verksamhetens behov och förutsättningar. Det bidrar till att skapa bättre arbetsmiljö, socialt kapital och fungerande arbetsprocesser.

5. Stöd till cheferna. Delad ledning, chefserfarenhet och organisationens stöd till chefer understödjer chefers arbete att skapa positiva synergier i utvecklingsarbetet.

Läs mer om studien här: Positiva effekter av Lean i sjukvården

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.