nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Shutterstock

Fem farliga medarbetartyper

Trots ett rigoröst rekryteringsförfarande (för det har ni väl i er organisation?) slinker det då och då in en medarbetare som förstör. Ibland är han eller hon till och med en chef. Så här identifierar du det skadliga beteendet och gör något åt det.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Göran Röran

Behöver hjälp i tid och otid, saknar organisationsförmåga och trovärdighet, är passiv och motståndare till förändring. Drar ner energin och andra medarbetare när de får städa upp efter hans misstag.

Botemedlen: Erbjud extra kompetensutveckling. Ta fram en förbättringsplan. Följ upp kontinuerligt. Erbjud stöd för att på bästa sätt kunna stötta henne eller honom.

Jocke Slöfock

Ägnar all sin energi åt att undvika att arbeta. Har låg motivation, bryr sig inte om deadlines, har svårt att komma i tid, slösurfar mer än gärna och har hög grad av frånvaro.

Botemedlen: Ta redo på om det finns oklar förbittring hos medarbetaren, finns det någon händelse i historiken när medarbetaren känt sig förfördelad? Förtydliga förväntningar. Avkräv ansvar. Sök upp medarbetaren oannonserat. Se och belöna ansträngningar.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.