nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Vasakronan är ett av de företag som satsat på ett aktivitetsbaserat kontor.

Fem heta kontorstrender

Sida 2
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

1. Aktivitetsbaserat

De öppna landskapen ersätts av en mer aktivitetsbaserad kontorslayout. Arbetsuppgiften för stunden avgör var, hur och med vem man arbetar och medarbetarna väljer fritt bland en uppsjö av arbetsplatser och funktioner: det kollaborativa projektbordet, mötesrummet, soffhörnan, tysta avdelningen för koncentration etc. Borta är den gränslösa viljan att slå ned väggar och öppna upp. Fler medarbetare på en mindre yta och enklare omorganisering är några av fördelarna.

2. Mänskligt

Dagens och framtidens kontorsmiljöer blir allt mer mänskliga och informella. Det institutionella ersätts med hemtrevliga miljömöbler och arbetsmiljön anpassas efter nya generationer och en mångfald av medarbetare. Ergonomi, individualism och hälsan i första rummet skapar en mer holistisk arbetsplats i takt med att uppdelningen mellan fritid och arbete blir allt mer diffus.

3. Centraliserat

Allt fler samordnar och centraliserar kontoret till en och samma plats. Kanske för att ett allt mer digitalt arbetssätt redan börjat avfolka kontoren. Företag och organisationer ser ett fortsatt stort värde i den gemensamma arbetsplatsens spontana möten, idé- och kunskapsutbyten och kulturbärande egenskaper.

4. Internet of things

The internet of things smyger sig sakta men säkert in på våra arbetsplatser. Självinställande bord, stolar som skvallrar om beläggningsgrad, smarta förvaringsskåp och soffor som laddar mobilen är bara några exempel på de första trevande stegen.

5. Hållbart

Miljöambitionerna radar upp sig när nya kontorsbyggnader tar form: Miljöbyggnad, EU Green Building, Breeam och Leed är några exempel. Även vad gäller inredningen ökar efterfrågan på hållbara alternativ och tjänster – nya och återvinningsbara materialval, eco-design, etiskt schyssta produktionssätt och kemikaliefria produktval.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.